Markkinointisuunnitelma : Pirttiniemen mökit
Hynynen, Susanna (2010)
Hynynen, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tehokas markkinoin-tisuunnitelma toimeksiantona maaseutumatkailuyritykselle Pirttiniemen mökit. Markkinointisuunnitelma toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä joka koostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osuudessa tutkitaan maaseutumarkkinointia ja siihen liittyviä käsitteitä. Toiminnallinen osuus on Pirttiniemen mökeille tehty produkti eli tuotos, jossa käydään läpi perusteellisesti yrityksen markkinointisuunnitelman laatiminen käsitteellisen viitekehyksen mukaisesti. Näiden kahden osion perusteella muodostuu runko tutkimuksen empiiriseen osaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan markkinoinnin käsitteitä, tehtäviä, kilpailukeinoja sekä markkinoinnin suunnittelua. Empiirinen osuus sisältää perustiedot Pirttiniemen mökeistä, kuvauksen markkinointisuunnitelman toteutuksesta, asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä pohdinnan.
Päätarkoituksena oli laatia Pirttiniemen mökeille käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tuo yrityksen markkinointiin kaivattua tehokkuutta sekä järjestelmällisyyttä. Tarve opinnäytetyön tekemiselle pohjautuu markkinoinnin puutteellisuuteen sekä nykyisen asiakaskunnan tuntemiseen. Markkinointisuunnitelma syntyi yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tiedot toimeksiantajalta kerättiin vapaamuotoisten, henkilökohtaisten keskustelujen avulla sekä sähköpostin välityksellä.
Työn tuotoksena oleva markkinointisuunnitelma sisältää sekä strategisen että operatiivisen tason suunnitelmat, joiden avulla yrityksen markkinointi voi saavuttaa tavoiteltua systemaattisuutta. Markkinointisuunnitelman tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Pirttinimen mökkien toiminnassa, etenkin myynnissä ja markkinoinnissa. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Pirttiniemen mökeillä tulevaisuudessa, kun yritys aloittaa markkinointiin liittyvien toimenpiteiden kehittämisen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan markkinoinnin käsitteitä, tehtäviä, kilpailukeinoja sekä markkinoinnin suunnittelua. Empiirinen osuus sisältää perustiedot Pirttiniemen mökeistä, kuvauksen markkinointisuunnitelman toteutuksesta, asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä pohdinnan.
Päätarkoituksena oli laatia Pirttiniemen mökeille käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tuo yrityksen markkinointiin kaivattua tehokkuutta sekä järjestelmällisyyttä. Tarve opinnäytetyön tekemiselle pohjautuu markkinoinnin puutteellisuuteen sekä nykyisen asiakaskunnan tuntemiseen. Markkinointisuunnitelma syntyi yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tiedot toimeksiantajalta kerättiin vapaamuotoisten, henkilökohtaisten keskustelujen avulla sekä sähköpostin välityksellä.
Työn tuotoksena oleva markkinointisuunnitelma sisältää sekä strategisen että operatiivisen tason suunnitelmat, joiden avulla yrityksen markkinointi voi saavuttaa tavoiteltua systemaattisuutta. Markkinointisuunnitelman tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Pirttinimen mökkien toiminnassa, etenkin myynnissä ja markkinoinnissa. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Pirttiniemen mökeillä tulevaisuudessa, kun yritys aloittaa markkinointiin liittyvien toimenpiteiden kehittämisen.