Mediamyrskyn silmässä : Varhaisen mediakasvatustoiminnan mahdollisuudet, haasteet ja kehittämistarpeet
Kallio, Katariina (2010)
Kallio, Katariina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914854
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan varhaisen mediakasvatuksen tavoitteelliseen toteuttamiseen liittyviä mahdollisuuksia, haasteita ja kehittämistarpeita. Tutkimus perustuu keväällä 2010 järjestettyyn varhaisen mediakasvatuksen projektiin. Tutkimuspäätelmistä johdetaan kehittämisehdotuksia, joilla ammattilaisten mediakasvatuksellisten valmiuksien kasvua voitaisiin tukea ja sen myötä parantaa lasten tasapuolisia mahdollisuuksia saada mediakasvatusta.
Laadullisen toimintatutkimuksen empiirinen aineisto koostuu tutkimuspäiväkirjasta, osallistuvasta havainnoinnista ja sitä tukevasta materiaalista, vanhemmille osoitetusta kyselystä sekä esiopetusryhmän opettajan tiedonannosta. SWOT-analyysin kautta todetaan, että toiminnalla on mahdollista tukea erilaisia lapsen psyykkiseen, fyysiseen, emotionaaliseen ja sosiaaliseen kehitykseen liittyviä osa-alueita. Haasteina nähdään tiettyjen opetusmateriaalien heikko saatavuus ja teemallisten toimintasuunnitelma-esimerkkien puute. Ohjaajan kannalta haasteena on myös varhaisen mediakasvatuksen tieto- ja taitoperustan omaksuminen, jos aihe ei ole tuttu koulutuksen kautta. Toiminnan järjestämisen kannalta haasteena voi olla lapsiryhmän suuri koko suhteessa ohjaajaan, joka vaikuttaa merkittävästi tavoitteiden asettamiseen ja saavuttamiseen.
Yleisinä kehittämistarpeina ehdotetaan, että konkreettisten opetusmateriaalien kehittämistä jatketaan ja varhaiskasvatukseen suuntautuvien opiskelijoiden koulutukseen sisällytetään kiinteästi mediakasvatusopintoja. Niin ikään kuntien tulisi tunnustaa mediakasvatuksen merkitys osana laadukasta varhaiskasvatusta, panostaa työntekijöiden mediakasvatuskoulutukseen ja huolehtia toiminnan viemisestä yksikkökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin.
Laadullisen toimintatutkimuksen empiirinen aineisto koostuu tutkimuspäiväkirjasta, osallistuvasta havainnoinnista ja sitä tukevasta materiaalista, vanhemmille osoitetusta kyselystä sekä esiopetusryhmän opettajan tiedonannosta. SWOT-analyysin kautta todetaan, että toiminnalla on mahdollista tukea erilaisia lapsen psyykkiseen, fyysiseen, emotionaaliseen ja sosiaaliseen kehitykseen liittyviä osa-alueita. Haasteina nähdään tiettyjen opetusmateriaalien heikko saatavuus ja teemallisten toimintasuunnitelma-esimerkkien puute. Ohjaajan kannalta haasteena on myös varhaisen mediakasvatuksen tieto- ja taitoperustan omaksuminen, jos aihe ei ole tuttu koulutuksen kautta. Toiminnan järjestämisen kannalta haasteena voi olla lapsiryhmän suuri koko suhteessa ohjaajaan, joka vaikuttaa merkittävästi tavoitteiden asettamiseen ja saavuttamiseen.
Yleisinä kehittämistarpeina ehdotetaan, että konkreettisten opetusmateriaalien kehittämistä jatketaan ja varhaiskasvatukseen suuntautuvien opiskelijoiden koulutukseen sisällytetään kiinteästi mediakasvatusopintoja. Niin ikään kuntien tulisi tunnustaa mediakasvatuksen merkitys osana laadukasta varhaiskasvatusta, panostaa työntekijöiden mediakasvatuskoulutukseen ja huolehtia toiminnan viemisestä yksikkökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin.