Kummajuna ja muita juttuja - Musiikki työvälineenä kehitysvammatyössä
Soininvaara, Annemaria; Utriainen, Outi (2010)
Lataukset:
Soininvaara, Annemaria
Utriainen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914837
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme valmistimme Kummajuna ja muita juttuja –opaskirjasen. Opaskirjanen on tarkoitettu päiväkoti-ikäisten kehitysvammaisten lasten kanssa työskentelevien avuksi sekä työvälineeksi musiikkituokioiden ohjaukseen. Se sisältää valmiita tuokioita musiikin eri osa-alueista. Ohjaustuokioiden lisäksi opaskirjanen sisältää teoreettista tietoa musiikista, ja sen vaikutuksista lapsen kehitykseen, kasvatuksellisesta sekä terapeuttisesta näkökulmasta katsottuna. Tämän lisäksi olemme kirjoittaneet kirjallisen osion sisältäen teoriaa sekä kuvauksen opaskirjasen tekoprosessista.
Ajatus opaskirjasen tekemisestä tuli työstä saamiemme kokemusten kautta. Huomasimme, että tämänkaltaiselle opaskirjaselle voisi olla tarvetta ja käyttöä työkentällä. Lähdimme ideoimaan opaskirjasta keräten siihen erilaisia leikkejä, joita olimme työssämme ja opiskeluaikanamme käyttäneet. Opaskirjasen leikit ovat vanhoja tuttuja, paljon käytössä olleita lauluja sekä leikkejä, jotka olemme muokanneet kehitysvammaryhmille sopiviksi. Opaskirjanen on jaettu viiteen eri osa-alueeseen, joita ovat musiikkiliikunta, soittaminen, laulaminen, kuunteleminen sekä musiikillinen keksiminen.
Opaskirjasen valmistuttua teimme postikyselyn, joka lähetettiin eri kehitysvamma-alan yksiköihin. Kyselyssä keräsimme tietoa kehitysvammaisten kanssa työskenteleviltä siitä, olisiko opaskirjasestamme hyötyä käytännön työssä. Kysyimme myös palautetta opaskirjasen rakenteesta, asiasisällöstä sekä ulkoasusta. Saadun palautteen perusteella teimme korjauksia Kummajunaan niin, että se vastaa työkentän tarpeita. Palautteiden myötä meille selvisi, että opaskirjasta pidettiin tarpeellisena ja sieltä saatiin uusia ideoita musiikin käyttämiseen työvälineenä kehitysvammaisten kanssa.
Opinnäytetyönämme tekemä opaskirjanen korostaa musiikin merkitystä sosiaalialan työssä. Toivomme mahdollisimman monen löytävän opaskirjasen ja saavan siitä itselleen tukea musiikin ohjaukseen. Uskomme, että toiminnallisten menetelmien avulla kehitysvammaisilla lapsilla, kuten kaikilla ihmisillä, on mahdollisuus kokea sekä oppia asioita laaja-alaisesti.
Ajatus opaskirjasen tekemisestä tuli työstä saamiemme kokemusten kautta. Huomasimme, että tämänkaltaiselle opaskirjaselle voisi olla tarvetta ja käyttöä työkentällä. Lähdimme ideoimaan opaskirjasta keräten siihen erilaisia leikkejä, joita olimme työssämme ja opiskeluaikanamme käyttäneet. Opaskirjasen leikit ovat vanhoja tuttuja, paljon käytössä olleita lauluja sekä leikkejä, jotka olemme muokanneet kehitysvammaryhmille sopiviksi. Opaskirjanen on jaettu viiteen eri osa-alueeseen, joita ovat musiikkiliikunta, soittaminen, laulaminen, kuunteleminen sekä musiikillinen keksiminen.
Opaskirjasen valmistuttua teimme postikyselyn, joka lähetettiin eri kehitysvamma-alan yksiköihin. Kyselyssä keräsimme tietoa kehitysvammaisten kanssa työskenteleviltä siitä, olisiko opaskirjasestamme hyötyä käytännön työssä. Kysyimme myös palautetta opaskirjasen rakenteesta, asiasisällöstä sekä ulkoasusta. Saadun palautteen perusteella teimme korjauksia Kummajunaan niin, että se vastaa työkentän tarpeita. Palautteiden myötä meille selvisi, että opaskirjasta pidettiin tarpeellisena ja sieltä saatiin uusia ideoita musiikin käyttämiseen työvälineenä kehitysvammaisten kanssa.
Opinnäytetyönämme tekemä opaskirjanen korostaa musiikin merkitystä sosiaalialan työssä. Toivomme mahdollisimman monen löytävän opaskirjasen ja saavan siitä itselleen tukea musiikin ohjaukseen. Uskomme, että toiminnallisten menetelmien avulla kehitysvammaisilla lapsilla, kuten kaikilla ihmisillä, on mahdollisuus kokea sekä oppia asioita laaja-alaisesti.