Herää hyvinvoimaan : Hyvinvointitapaamisten ohjaaminen pitkäaikaistyöttömille nuorille
Velling, Emma; Kiander, Emmi; Koskelainen, Iida (2010)
Velling, Emma
Kiander, Emmi
Koskelainen, Iida
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914762
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata kuuden viikon aikana hyvinvointitapaamisia pitkäaikaistyöttömille heinolalaisen työpaja Torpan nuorille. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä pitkäaikaistyöttömien terveydenhuollon kehittämishankkeen Itä-Hämeen Ilveksen projektityöntekijän Taina Suurosen kanssa. Hyvinvointitapaamiset toteutettiin vuoden 2009 syksyn aikana ja niihin osallistuivat työpaja Torpan toiminnassa mukana olevat työttömät. Opinnäytetyömme on ajankohtainen ja tärkeä, sillä nuorten työttömyys on rajussa kasvussa ja terveelliset elämäntavat ovat yksi tärkeä osa muodostamassa kokemusta hyvinvoinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Aineistonkeruumenetelminä käytimme alku- ja loppukyselyitä sekä ohjaajien havaintoja ja kirjallisia reflektointeja hyvinvointitapaamisista. Hyvinvointitapaamiset sijoittuivat kuuden viikon ajalle ja ne toteutettiin Heinolassa kerran viikossa. Jokaiselle kerralle oli valittu teema, joka käsitteli jotain hyvinvointiaihetta. Hyvinvointitapaamiset ohjattiin kokemuksellisen oppimistyylin pohjalta. Kokemuksemme mukaan kokemuksellinen oppiminen soveltuu tällaiseen toimintaan ja tällaiselle kohderyhmälle, mutta toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla se vaatii pitkän aikavälin.
Opinnäytetyöstämme on hyötyä samankaltaisia ryhmiä ohjaaville, koska työstämme voi saada apua ryhmän kohtaamiseen ja ohjaamiseen. Hyvinvointitapaamisista nuoret saivat mahdollisuuden saada hyviä kokemuksia ja sitä kautta muuttaa omia elämäntapojaan. Opinnäytetyön tekeminen opetti meille uusia tapoja ohjata ryhmää, sekä vahvisti vuorovaikutustaitojamme.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Aineistonkeruumenetelminä käytimme alku- ja loppukyselyitä sekä ohjaajien havaintoja ja kirjallisia reflektointeja hyvinvointitapaamisista. Hyvinvointitapaamiset sijoittuivat kuuden viikon ajalle ja ne toteutettiin Heinolassa kerran viikossa. Jokaiselle kerralle oli valittu teema, joka käsitteli jotain hyvinvointiaihetta. Hyvinvointitapaamiset ohjattiin kokemuksellisen oppimistyylin pohjalta. Kokemuksemme mukaan kokemuksellinen oppiminen soveltuu tällaiseen toimintaan ja tällaiselle kohderyhmälle, mutta toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla se vaatii pitkän aikavälin.
Opinnäytetyöstämme on hyötyä samankaltaisia ryhmiä ohjaaville, koska työstämme voi saada apua ryhmän kohtaamiseen ja ohjaamiseen. Hyvinvointitapaamisista nuoret saivat mahdollisuuden saada hyviä kokemuksia ja sitä kautta muuttaa omia elämäntapojaan. Opinnäytetyön tekeminen opetti meille uusia tapoja ohjata ryhmää, sekä vahvisti vuorovaikutustaitojamme.