Valokuvausalan digitalisoituminen vähittäiskaupan muutoksessa
Ilmoni, Taru (2010)
Ilmoni, Taru
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814717
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella digitaalitekniikan kehityksen vaikutuksia muotokuvaus- ja fotoalalla sekä selvittää yrittäjän näkökulmasta, mitä haasteita digitaalitekniikan kehitys on asettanut. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka fotoliikkeen on toimittava markkinoilla ollakseen menestyvä digitalisoitumisen aiheuttaman muutoksen jälkeen. Työ on tehty pitkälti kirjoituspöytätutkimuksena eli kirjallisten lähteiden perusteella. Kirjallisten lähteiden lisäksi työssä on käytetty lähteenä kahden alan ammattilaisen haastatteluja.
Työn alkupuolella käydään läpi Suomen kaupankäynnin historiaa ja selvitetään palveluyrityksen ja palveluiden käsitteitä sekä tunnuspiirteitä pohjustaen valokuvausalan vähittäiskaupan digitalisoitumista. Työssä käydään läpi digitalisoitumisen murroksen kulkua sekä perehdytään digitalisoitumisen aiheuttamiin vaikutuksiin niin valokuvauksen vähittäisalan kaupoissa kuin muotokuvauksenkin alalla. Digitaalisuuden aiheuttamien muutosten tutkiskelu johtaa pohdiskeluun ja selvitykseen siitä, mistä keskeisimmistä elementeistä koostuu menestyvä fotoliike vuonna 2010.
Työssä selvisi, että digitaalisuus on muuttanut perustavanlaatuisesti alan yrittäjien toimintaa. Valokuvausalan vähittäiskaupan puolella muutos tuli yhtäkkiä ja toi mukanaan huomattavaa epävarmuutta tulevaisuudesta. Digitaalitekniikan kehitys on vaatinut suuria investointeja ja lisännyt kilpailua. Tämä puolestaan on johtanut valokuvausalan vähittäiskaupan henkilöstön sekä toimipaikkojen määrän romahtamiseen. Muotokuvauksessa ongelmalliseksi digitalisoitumisen myötä on noussut se, että asiakkaat pystyvät nyt kopioimaan laittomasti muotokuvaajan ottamia valokuvia, joihin kuvaajalla on tekijänoikeus. Tämän vuoksi enää ei voi luottaa siihen, että kuvasta tulee jälkitilauksia, mikä on aiheuttanut hinnanostopaineita. Hinnannostopaineita ovat luoneet myös isot investoinnit jatkuvaan koulutukseen ja uuteen laitteistoon. Uudet tekniikat ovat asettaneet uusia vaatimuksia valokuvaajille, joiden täytyy nyt hallita valokuvan teon prosessi alusta loppuun. Työmäärä on lisääntynyt huomattavasti, kuvien käsittelyyn ja korjailuun sekä tiedostojen muokkaamiseen kuluukin suurin osa valokuvaajan ajasta.
Menestyvän fotoliikkeen on nykyaikana kriittisen tärkeää seurata aikaansa ja teknologian muutoksia ja kehitystä sekä sillä on oltava kyky sopeutua markkinoilla vallitsevaan tilanteeseen. Tärkeää on myös ammattitaitoisen palvelun luotettavuus ja laatu, ajanmukainen myymäläkonsepti ja uuden teknologian vaatimat palvelut, kattava, asiakkaan toiveet ja tarpeet tunteva palvelupaketti sekä keskeinen liikepaikka ja Internet-näkyvyys.
Työn alkupuolella käydään läpi Suomen kaupankäynnin historiaa ja selvitetään palveluyrityksen ja palveluiden käsitteitä sekä tunnuspiirteitä pohjustaen valokuvausalan vähittäiskaupan digitalisoitumista. Työssä käydään läpi digitalisoitumisen murroksen kulkua sekä perehdytään digitalisoitumisen aiheuttamiin vaikutuksiin niin valokuvauksen vähittäisalan kaupoissa kuin muotokuvauksenkin alalla. Digitaalisuuden aiheuttamien muutosten tutkiskelu johtaa pohdiskeluun ja selvitykseen siitä, mistä keskeisimmistä elementeistä koostuu menestyvä fotoliike vuonna 2010.
Työssä selvisi, että digitaalisuus on muuttanut perustavanlaatuisesti alan yrittäjien toimintaa. Valokuvausalan vähittäiskaupan puolella muutos tuli yhtäkkiä ja toi mukanaan huomattavaa epävarmuutta tulevaisuudesta. Digitaalitekniikan kehitys on vaatinut suuria investointeja ja lisännyt kilpailua. Tämä puolestaan on johtanut valokuvausalan vähittäiskaupan henkilöstön sekä toimipaikkojen määrän romahtamiseen. Muotokuvauksessa ongelmalliseksi digitalisoitumisen myötä on noussut se, että asiakkaat pystyvät nyt kopioimaan laittomasti muotokuvaajan ottamia valokuvia, joihin kuvaajalla on tekijänoikeus. Tämän vuoksi enää ei voi luottaa siihen, että kuvasta tulee jälkitilauksia, mikä on aiheuttanut hinnanostopaineita. Hinnannostopaineita ovat luoneet myös isot investoinnit jatkuvaan koulutukseen ja uuteen laitteistoon. Uudet tekniikat ovat asettaneet uusia vaatimuksia valokuvaajille, joiden täytyy nyt hallita valokuvan teon prosessi alusta loppuun. Työmäärä on lisääntynyt huomattavasti, kuvien käsittelyyn ja korjailuun sekä tiedostojen muokkaamiseen kuluukin suurin osa valokuvaajan ajasta.
Menestyvän fotoliikkeen on nykyaikana kriittisen tärkeää seurata aikaansa ja teknologian muutoksia ja kehitystä sekä sillä on oltava kyky sopeutua markkinoilla vallitsevaan tilanteeseen. Tärkeää on myös ammattitaitoisen palvelun luotettavuus ja laatu, ajanmukainen myymäläkonsepti ja uuden teknologian vaatimat palvelut, kattava, asiakkaan toiveet ja tarpeet tunteva palvelupaketti sekä keskeinen liikepaikka ja Internet-näkyvyys.