Kiitos vastauksestasi! : Asiakaspalautekyselyn ja toimintakyvyn arviointilomakkeen laatiminen Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskukselle
Pellikka, Veera; Väätämöinen, Emmi; Alatupa, Sara (2010)
Pellikka, Veera
Väätämöinen, Emmi
Alatupa, Sara
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814693
Tiivistelmä
Saimme toimeksiannon opinnäytetyöhömme Mikkelissä sijaitsevalta Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskukselta. Kyyhkylässä kuntoutetaan sotainvalideja, veteraaneja, ortopedisia, neurologisia, ikääntyviä sekä muistisairaita asiakkaita. Siellä on lisäksi mahdollisuus järjestää työhyvinvointi- ja sopeutumisvalmennuskursseja.
Tavoitteenamme oli laatia kaksi erillistä asiakaspalautelomaketta kahdelle kohderyhmälle, vaikeavammaisille ja ikääntyneille. Kuntoutusta käsittelevä asiakaspalautelomake on tehty ICF-mallia mukaillen. Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskus oli tyytymätön siellä aikaisemmin käytössä olleisiin asiakaspalautelomakkeisiin, koska niiden avulla ei enää saatu luotettavaa palautetta kuntoutuksesta. Näin ollen kuntoutuksen kehittäminen palautteiden pohjalta ei ollut enää mahdollista. Vaikeavammaiset kuntoutujat eivät yleensä täyttäneet asiakaspalautelomaketta, koska heitä on ollut kuntoutuksessa verrattain vähän. Vaikeavammaisten kuntoutujien määrä on kuitenkin lisääntynyt ja siksi Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskus halusi erityisesti näille asiakkaille kehitellyn asiakaspalautelomakkeen. Toimeksiantajan toivomuksesta vertailimme myös eri elämänlaatumittareita, koska Kela vaatii vaikeavammaisen kuntoutujan täyttävän jonkin elämänlaatumittarin. Otimme vertailuumme Suomessa yleisimmin käytetyt elämänlaatumittarit; RAND-36:n, WHOQOL-BREF:n ja 15D:n.
Opinnäytetyömme on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on toimia pohjana Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskuksen asiakaspalautelomakkeiden kehittämisessä. Tarkoituksena oli laatia Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskukselle asiakaspalautelomake-ehdotelmat heidän kokeiltavaksi ja kehiteltäväksi. Syyskuussa 2010 Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskus otti asiakaspalautelomakkeet kokeilukäyttöön.
Opinnäytetyömme ja siihen sisältyvien uusien asiakaspalautelomake-ehdotelmien avulla Kyyhkylän hyvinvointi-ja kuntoutuskeskus voi saada myös vaikeavammaisilta kuntoutujilta luotettavampaa ja spesifimpää asiakaspalautetta. Opinnäytetyömme palvelee myös muita vaikeavammaisten kuntoutujien kanssa työskenteleviä ja erityisesti yrityksiä, jotka pohtivat asiakaspalautelomakkeiden kehittämistä.
Tavoitteenamme oli laatia kaksi erillistä asiakaspalautelomaketta kahdelle kohderyhmälle, vaikeavammaisille ja ikääntyneille. Kuntoutusta käsittelevä asiakaspalautelomake on tehty ICF-mallia mukaillen. Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskus oli tyytymätön siellä aikaisemmin käytössä olleisiin asiakaspalautelomakkeisiin, koska niiden avulla ei enää saatu luotettavaa palautetta kuntoutuksesta. Näin ollen kuntoutuksen kehittäminen palautteiden pohjalta ei ollut enää mahdollista. Vaikeavammaiset kuntoutujat eivät yleensä täyttäneet asiakaspalautelomaketta, koska heitä on ollut kuntoutuksessa verrattain vähän. Vaikeavammaisten kuntoutujien määrä on kuitenkin lisääntynyt ja siksi Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskus halusi erityisesti näille asiakkaille kehitellyn asiakaspalautelomakkeen. Toimeksiantajan toivomuksesta vertailimme myös eri elämänlaatumittareita, koska Kela vaatii vaikeavammaisen kuntoutujan täyttävän jonkin elämänlaatumittarin. Otimme vertailuumme Suomessa yleisimmin käytetyt elämänlaatumittarit; RAND-36:n, WHOQOL-BREF:n ja 15D:n.
Opinnäytetyömme on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on toimia pohjana Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskuksen asiakaspalautelomakkeiden kehittämisessä. Tarkoituksena oli laatia Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskukselle asiakaspalautelomake-ehdotelmat heidän kokeiltavaksi ja kehiteltäväksi. Syyskuussa 2010 Kyyhkylän hyvinvointi- ja kuntoutuskeskus otti asiakaspalautelomakkeet kokeilukäyttöön.
Opinnäytetyömme ja siihen sisältyvien uusien asiakaspalautelomake-ehdotelmien avulla Kyyhkylän hyvinvointi-ja kuntoutuskeskus voi saada myös vaikeavammaisilta kuntoutujilta luotettavampaa ja spesifimpää asiakaspalautetta. Opinnäytetyömme palvelee myös muita vaikeavammaisten kuntoutujien kanssa työskenteleviä ja erityisesti yrityksiä, jotka pohtivat asiakaspalautelomakkeiden kehittämistä.