Sähkötekniikan insinöörikoulutuksen oppimisympäristöjen kehittäminen
Etto, Jaakko (2010)
Etto, Jaakko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814674
Tiivistelmä
Kehitystehtävän aiheena on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sähkötekniikan koulutusohjelman oppimisympäristöjen kehittäminen. Ammattikorkeakoulussa toteutetaan opetustilojen ja kiinteistön saneeraus ja samalla on tarkoitus uudistaa sähkötekniikan koulutusohjelman laboratoriot.
Tavoitteena on kuvata ja määritellä ne sähkövoimatekniikan ja automaatiotekniikan insinöörien koulutuksen oppimisympäristöt, jotka on tarkoitus toteuttaa uusittavissa laboratoriotyötiloissa. Kehitystehtävässä kuvataan sähköalan insinöörien koulutustavoitteet, niistä johdetut oppimistavoitteet ja koulutuksessa käytettävät opetusmenetelmät. Laboratorioihin tulevat oppimisympäristöt kuvataan ja määritellään tässä kehitystehtävässä menossa olevien ja tulossa olevien kehittämishankkeiden toteuttamisen helpottamiseksi.
Kehitystehtävässä ei ole ollut tavoitteena tehdä teknisiä määrittelyjä oppimisympäristöjen laitteista tai määritellä ammattiaineiden laboratorioiden etäopetukseen soveltuvia opetuslaitteita, opetusjärjestelyjä tai toteutusratkaisuja. Oppimisympäristöjen ja hankittavien laitteistojen tarkka määrittely tehdään projektityönä.
Kehitystehtävässä saavutettiin sille asetetut tavoitteet ja siinä on kuvattu sähköalan insinöörien entiset ja nykyiset koulutustavoitteet ja niistä on johdettu oppimistavoitteet sekä esitelty koulutuksessa käytettävät opetusmenetelmät. Työssä on määritelty ja kuvattu oppimisympäristöjä, jotka ovat sähkövoimatekniikan ja automaatiotekniikan insinöörikoulutukselle keskeisiä ja tulevaisuuden tarpeita vastaavia. Koulutuksen kehittämistarpeisiin on syytä varautua laatimalla ennakoivia suunnitelmia ja skenaarioita koulutuksen tulevien tarpeiden muutoksista, jotta reagointi tulevaisuuteen olisi ennakoivaa.
Tavoitteena on kuvata ja määritellä ne sähkövoimatekniikan ja automaatiotekniikan insinöörien koulutuksen oppimisympäristöt, jotka on tarkoitus toteuttaa uusittavissa laboratoriotyötiloissa. Kehitystehtävässä kuvataan sähköalan insinöörien koulutustavoitteet, niistä johdetut oppimistavoitteet ja koulutuksessa käytettävät opetusmenetelmät. Laboratorioihin tulevat oppimisympäristöt kuvataan ja määritellään tässä kehitystehtävässä menossa olevien ja tulossa olevien kehittämishankkeiden toteuttamisen helpottamiseksi.
Kehitystehtävässä ei ole ollut tavoitteena tehdä teknisiä määrittelyjä oppimisympäristöjen laitteista tai määritellä ammattiaineiden laboratorioiden etäopetukseen soveltuvia opetuslaitteita, opetusjärjestelyjä tai toteutusratkaisuja. Oppimisympäristöjen ja hankittavien laitteistojen tarkka määrittely tehdään projektityönä.
Kehitystehtävässä saavutettiin sille asetetut tavoitteet ja siinä on kuvattu sähköalan insinöörien entiset ja nykyiset koulutustavoitteet ja niistä on johdettu oppimistavoitteet sekä esitelty koulutuksessa käytettävät opetusmenetelmät. Työssä on määritelty ja kuvattu oppimisympäristöjä, jotka ovat sähkövoimatekniikan ja automaatiotekniikan insinöörikoulutukselle keskeisiä ja tulevaisuuden tarpeita vastaavia. Koulutuksen kehittämistarpeisiin on syytä varautua laatimalla ennakoivia suunnitelmia ja skenaarioita koulutuksen tulevien tarpeiden muutoksista, jotta reagointi tulevaisuuteen olisi ennakoivaa.