Seksuaaliterveyskasvatuspäivä Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille
Murtomäki, Riikka; Savolainen, Jonna; Oksa, Linda (2010)
Murtomäki, Riikka
Savolainen, Jonna
Oksa, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814666
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Kuitinmäki – hanketta, joka on Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen paikallisyksikön ja Kuitinmäen koulun yhteinen hanke. Hankkeen kokonaistavoitteena on ylläpitää sekä edistää yläkouluikäisten nuorten terveyttä ja hyvinvointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut järjestää Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille seksuaaliterveyskasvatus teemapäivä ja tätä kautta tukea nuorten seksuaaliterveyden edistämistä toiminnallisella tavalla. Tavoitteina opinnäytetyössä oli lisätä nuorten tietoutta seksuaaliterveydestä sekä omasta vastuusta tässä. Lisäksi tavoitteena oli auttaa nuoria löytämään luotettavia tiedonlähteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä Keski- Espoon koulun liikuntasalissa. Liikuntasaliin oli pystytetty kuusi pistettä, joiden aiheet ja sisällöt käsittelivät seksuaaliterveyttä, seksuaalioikeuksia, vastuunottoa sekä median luomia paineita liittyen seksuaaliterveyteen. Laurea-ammattikorkekoulun opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat pisteet opinnäytetyön tekijöiden toiveiden pohjalta.
Toteutettu terveyskasvatuspäivä arvioitiin useasta eri näkökulmasta. Laurea-ammattikorkea-koulun opiskelijat arvioivat päivää ja sen suunnittelua vertaisarvioinnin sekä palautelomakkeen avulla. Kuitinmäen koulun oppilaat antoivat palautteen päivästä palautelomakkeen avulla. Näiden palautteiden avulla arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista. Opinnäytetyöntekijöinä arvioimme prosessia oman ammatillisen kasvun ja kehityksen näkökulmasta.
Terveyskasvatuspäivä oli kokonaisuudessaan onnistunut tapahtuma ja opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Nuorten tiedot sekä taidot seksuaaliterveydessä lisääntyivät ja päivä koettiin hyödyllisenä myös työelämän edustajien puolelta. Opinnäytetyöprosessi oli onnistunut myös ammatillisen kasvun näkökulmasta: tiedot ja taidot organisoinnista sekä huolellisen suunnittelun tärkeydestä ja ryhmän ohjaamisesta kehittyivät.
Seuraavan samankaltaisen teemapäivän järjestäjät voisivat ottaa vinkkejä tästä opinnäytetyöstä. Huomioon otettavia seikkoja ovat intervention järjestämisen haasteet kuten koulujen henkilökunnan aikataulujen yhteensovittaminen sekä päivän toteuttajien innostaminen. Tämän opinnäytetyön kyselykaavakkeiden tuloksista saadaan tietoa nuorten kiinnostuksen kohteista seuraavaa kertaa varten. Teemapäivän toiminnallisista rasteista voitaisiin myös tuottaa esimerkiksi materiaalikansio, jota voisi käyttää tukena terveystiedon seksuaaliterveyttä käsittelevillä tunneilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut järjestää Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille seksuaaliterveyskasvatus teemapäivä ja tätä kautta tukea nuorten seksuaaliterveyden edistämistä toiminnallisella tavalla. Tavoitteina opinnäytetyössä oli lisätä nuorten tietoutta seksuaaliterveydestä sekä omasta vastuusta tässä. Lisäksi tavoitteena oli auttaa nuoria löytämään luotettavia tiedonlähteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä Keski- Espoon koulun liikuntasalissa. Liikuntasaliin oli pystytetty kuusi pistettä, joiden aiheet ja sisällöt käsittelivät seksuaaliterveyttä, seksuaalioikeuksia, vastuunottoa sekä median luomia paineita liittyen seksuaaliterveyteen. Laurea-ammattikorkekoulun opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat pisteet opinnäytetyön tekijöiden toiveiden pohjalta.
Toteutettu terveyskasvatuspäivä arvioitiin useasta eri näkökulmasta. Laurea-ammattikorkea-koulun opiskelijat arvioivat päivää ja sen suunnittelua vertaisarvioinnin sekä palautelomakkeen avulla. Kuitinmäen koulun oppilaat antoivat palautteen päivästä palautelomakkeen avulla. Näiden palautteiden avulla arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista. Opinnäytetyöntekijöinä arvioimme prosessia oman ammatillisen kasvun ja kehityksen näkökulmasta.
Terveyskasvatuspäivä oli kokonaisuudessaan onnistunut tapahtuma ja opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Nuorten tiedot sekä taidot seksuaaliterveydessä lisääntyivät ja päivä koettiin hyödyllisenä myös työelämän edustajien puolelta. Opinnäytetyöprosessi oli onnistunut myös ammatillisen kasvun näkökulmasta: tiedot ja taidot organisoinnista sekä huolellisen suunnittelun tärkeydestä ja ryhmän ohjaamisesta kehittyivät.
Seuraavan samankaltaisen teemapäivän järjestäjät voisivat ottaa vinkkejä tästä opinnäytetyöstä. Huomioon otettavia seikkoja ovat intervention järjestämisen haasteet kuten koulujen henkilökunnan aikataulujen yhteensovittaminen sekä päivän toteuttajien innostaminen. Tämän opinnäytetyön kyselykaavakkeiden tuloksista saadaan tietoa nuorten kiinnostuksen kohteista seuraavaa kertaa varten. Teemapäivän toiminnallisista rasteista voitaisiin myös tuottaa esimerkiksi materiaalikansio, jota voisi käyttää tukena terveystiedon seksuaaliterveyttä käsittelevillä tunneilla.