Feedback from Metropolia graduates: studying in an English Degree Program as an Immigrant and their Road to Working Life
Osazee, Ekhoe; König, Yasmin (2010)
Osazee, Ekhoe
König, Yasmin
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714574
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä arviointitutkimus perustuen palautteeseen, joka saatiin entisiltä maahanmuuttajataustaisilta sosionomin koulutusohjelman opiskelijoilta haastatteluiden avulla. Arvioinnin ajatuksena oli valjastaa ne sosionomin koulutusohjelman opetussuunnitelman elementit, jotka olivat olleet hyödyllisiä opiskelun aikana ja myöhemmin työelämässä. Arviointitutkimus oli jaettu kolmeen osaan, jotka sisälsivät heidän palautteensa opetussuunnitelmasta, opiskelun monikulttuurisessa ympäristössä ja kokemukset prosessista kohti työelämää.
Kvalitatiivista lähestymistapaa käytettiin tutkimuksen toteuttamisessa. Tieto kerättiin käyttämällä puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimus keskittyi yksilöiden kokemuksiin ja henkilökohtaisiin mielipiteisiin, jotta voitaisiin antaa yksityiskohtainen palaute työelämän yhteistyökumppanille, tässä tapauksessa Helsingin Metropolian Ammattikorkeakoulu. Sosionomin koulutusohjelman entisiin maahanmuuttajataustaisiin opiskelijoihin otettiin yhteyttä ja kuutta haastattelua käytettiin tähän tutkimukseen, mukaanlukien kaksi opettajien haastattelua.
Palautteiden tulokset osoittivat, että opetussuunnitelmalla sekä monikulttuurisella opiskeluympäristöllä yleisesti oli kannustava rooli entisille sosionomin koulutusohjelman opiskelijoille. Useimmat heistä näkivät monikulttuurisen opiskeluympäristön voiman lähteenä opiskelun aikana, mutta myös työelämän aikana. Työharjoitteluiden katsottiin olleen kaikkein hyödyllisin opetussuunnitelman elementti, kun ajateltiin työllistymismahdollisuuksia Suomessa.
Johtopäätökset osoittavat, että vaikka esiintyi tyytymättömyyttä englannin kielen taitoja kohti opetuksessa, opiskelijat olivat yleisesti ottaen tyytväisiä. Opiskelijat olivat pääosin motivoituneita saamaan ammattikorkeakoulututkinnon todistuksen, sillä tiesivät koulutusohjelman tarjoavan sen heille. Vaikka entiset opiskelijat olivatkin tyytyväisiä englanninkielisen koulutusohjelman lopputulokseen, he löysivät kuitenkin joitakin asioita joita olisi voitu heidän mielestään parantaa.
Kvalitatiivista lähestymistapaa käytettiin tutkimuksen toteuttamisessa. Tieto kerättiin käyttämällä puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimus keskittyi yksilöiden kokemuksiin ja henkilökohtaisiin mielipiteisiin, jotta voitaisiin antaa yksityiskohtainen palaute työelämän yhteistyökumppanille, tässä tapauksessa Helsingin Metropolian Ammattikorkeakoulu. Sosionomin koulutusohjelman entisiin maahanmuuttajataustaisiin opiskelijoihin otettiin yhteyttä ja kuutta haastattelua käytettiin tähän tutkimukseen, mukaanlukien kaksi opettajien haastattelua.
Palautteiden tulokset osoittivat, että opetussuunnitelmalla sekä monikulttuurisella opiskeluympäristöllä yleisesti oli kannustava rooli entisille sosionomin koulutusohjelman opiskelijoille. Useimmat heistä näkivät monikulttuurisen opiskeluympäristön voiman lähteenä opiskelun aikana, mutta myös työelämän aikana. Työharjoitteluiden katsottiin olleen kaikkein hyödyllisin opetussuunnitelman elementti, kun ajateltiin työllistymismahdollisuuksia Suomessa.
Johtopäätökset osoittavat, että vaikka esiintyi tyytymättömyyttä englannin kielen taitoja kohti opetuksessa, opiskelijat olivat yleisesti ottaen tyytväisiä. Opiskelijat olivat pääosin motivoituneita saamaan ammattikorkeakoulututkinnon todistuksen, sillä tiesivät koulutusohjelman tarjoavan sen heille. Vaikka entiset opiskelijat olivatkin tyytyväisiä englanninkielisen koulutusohjelman lopputulokseen, he löysivät kuitenkin joitakin asioita joita olisi voitu heidän mielestään parantaa.