Kasvatuskumppanuus Lammin varhaiskasvatuskeskuksen esiopetusryhmissä - vanhempien ja kasvatushenkilökunnan kokemuksia ja näkemyksiä
Rasanen, Maija; Koskelainen, Minna (2010)
Rasanen, Maija
Koskelainen, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu Lammin varhaiskasvatuskeskuksen esiopetusryhmissä. Tarkoituksenamme oli saada selville vanhempien ja kasvatushenkilökunnan kokemuksia kasvatuskumppanuudesta ja sen toimivuudesta arjessa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Lammin varhaiskasvatus-keskuksen kanssa.
Tutkimus on pääasiassa kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus sisälsi myös kvantita-tiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin vanhemmilta ja kasvatushenkilökunnalta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimusjoukon muodosti 8 kasvatushenkilökunnan jäsentä sekä 39 vanhemmilta palautunutta vastauslomaketta.Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että kasvatuskumppanuus toimii Lammin esiope-tusryhmissä erittäin hyvin. Yhteistyö on läheistä ja toimivaa vanhempien sekä kasva-tushenkilökunnan mukaan. Tutkimustulosten perusteella kasvatuskumppanuutta hei-kentäviksi tekijöiksi koettiin kiire ja ajanpuute. Tutkimustulokset osoittivat, että kas-vatushenkilökunta on saanut kasvatuskumppanuuskoulutuksesta tietoa ja taitoja siir-rettäviksi arjen työhön. Tulosten perusteella vanhemmat toivovat päivittäisten keskus-teluiden lisäksi lisää erillisiä kasvatuskeskusteluja.
Päiväkodissa on syytä kiinnittää yhä enemmän huomiota päivittäisiin keskusteluihin sekä riittävien resurssien ja puitteiden luomiseksi toimivalle kasvatuskumppanuudelle. Ryhmäkokojen suuruus ja ajan puute vaikuttavat pitkällä aikavälillä negatiivisesti kasvatuskumppanuuden toteutumiseen. Tutkimustulosten pohjalta tarjoamme ideoita kasvatuskumppanuuden kehittämiseen Lammin esiopetusryhmissä.
Tutkimus on pääasiassa kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus sisälsi myös kvantita-tiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin vanhemmilta ja kasvatushenkilökunnalta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimusjoukon muodosti 8 kasvatushenkilökunnan jäsentä sekä 39 vanhemmilta palautunutta vastauslomaketta.Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että kasvatuskumppanuus toimii Lammin esiope-tusryhmissä erittäin hyvin. Yhteistyö on läheistä ja toimivaa vanhempien sekä kasva-tushenkilökunnan mukaan. Tutkimustulosten perusteella kasvatuskumppanuutta hei-kentäviksi tekijöiksi koettiin kiire ja ajanpuute. Tutkimustulokset osoittivat, että kas-vatushenkilökunta on saanut kasvatuskumppanuuskoulutuksesta tietoa ja taitoja siir-rettäviksi arjen työhön. Tulosten perusteella vanhemmat toivovat päivittäisten keskus-teluiden lisäksi lisää erillisiä kasvatuskeskusteluja.
Päiväkodissa on syytä kiinnittää yhä enemmän huomiota päivittäisiin keskusteluihin sekä riittävien resurssien ja puitteiden luomiseksi toimivalle kasvatuskumppanuudelle. Ryhmäkokojen suuruus ja ajan puute vaikuttavat pitkällä aikavälillä negatiivisesti kasvatuskumppanuuden toteutumiseen. Tutkimustulosten pohjalta tarjoamme ideoita kasvatuskumppanuuden kehittämiseen Lammin esiopetusryhmissä.