”Eihän se ole sen kummosempi ku menee mihin baariin tahan” : PÄIVÄKESKUSASIAKKUUDEN MERKITYKSET SUVANNON ASIAKKAILLE
Kokkonen, Anni; Kohvakka, Veera (2010)
Kokkonen, Anni
Kohvakka, Veera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614531
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on tehty yhteistyössä Vaajakosken Suvanto ry:n kanssa, joka on päihde- ja mielenterveysongelmien ja syrjäytymisen ehkäisyyn tarkoitettu päiväkeskus. Suvanto toimii yhteiskristillisten arvojen pohjalta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli saada selville Suvannon merkityksiä asiakkaille, eli miksi he käyvät Suvannossa, miten he kokevat Suvannossa käymisen ja mitä he siitä saavat sekä millä tavoin toimintaa voisi kehittää. Opinnäytetyössämme halusimme saada asiakkaiden äänen ja kokemuksen kuuluviin.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruu on toteutettu tekemällä kymmenen teemahaastattelua Suvannon asiakkaille. Aineisto on analysoitu käyttämällä sisällönanalyysia, ideaalityypittelyä sekä omaa ammatillista havainnointia.
Suvanto merkitsee eri asiakkaille erilaisia asioita. Tulokset erilaisista asiakkuuksista ja Suvannon merkityksestä heille esitämme neljän asiakkuuden ideaalityyppinä. Nämä neljä ideaalityyppiä ovat Toiveikas Selviytyjä, Tarmokas Tekijä, Oman tiensä Kulkija ja Palveluviidakkoon Eksynyt.
Suvannon merkityksistä asiakkaille nousi vahvimmin esille elämänhallinta ja mielekäs tekeminen sekä sosiaalinen tuki, joka sisältää yhteisöllisyyden, kristillisyyden ja vertaistuen. Merkitysten lisäksi tavoitteena oli saada kehittämisideoita Suvannon toiminnalle. Kehittämisideat liittyivät eniten harrastetilojen parantamiseen, Suvannon markkinoinnin kehittämiseen ja liikuntamahdollisuuksien lisäämiseen.
Tulosten perusteella voi todeta, että Suvannon kaltaisella toiminnalla on suuri merkitys päihdepalvelujärjestelmässä. Toiminta on matalan kynnyksen toimintaa, josta asiakkaat saavat hyväksytyksi tulemisen kokemuksia tekemällä päivittäisiä askareita ja viettämällä aikaa vertaistensa kanssa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruu on toteutettu tekemällä kymmenen teemahaastattelua Suvannon asiakkaille. Aineisto on analysoitu käyttämällä sisällönanalyysia, ideaalityypittelyä sekä omaa ammatillista havainnointia.
Suvanto merkitsee eri asiakkaille erilaisia asioita. Tulokset erilaisista asiakkuuksista ja Suvannon merkityksestä heille esitämme neljän asiakkuuden ideaalityyppinä. Nämä neljä ideaalityyppiä ovat Toiveikas Selviytyjä, Tarmokas Tekijä, Oman tiensä Kulkija ja Palveluviidakkoon Eksynyt.
Suvannon merkityksistä asiakkaille nousi vahvimmin esille elämänhallinta ja mielekäs tekeminen sekä sosiaalinen tuki, joka sisältää yhteisöllisyyden, kristillisyyden ja vertaistuen. Merkitysten lisäksi tavoitteena oli saada kehittämisideoita Suvannon toiminnalle. Kehittämisideat liittyivät eniten harrastetilojen parantamiseen, Suvannon markkinoinnin kehittämiseen ja liikuntamahdollisuuksien lisäämiseen.
Tulosten perusteella voi todeta, että Suvannon kaltaisella toiminnalla on suuri merkitys päihdepalvelujärjestelmässä. Toiminta on matalan kynnyksen toimintaa, josta asiakkaat saavat hyväksytyksi tulemisen kokemuksia tekemällä päivittäisiä askareita ja viettämällä aikaa vertaistensa kanssa.