Hyvinvointituote Sauvakävellen halki Oulun : Tuotekehitys ideoinnista testaukseen
Ländén, Anniina (2010)
Ländén, Anniina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii hyvinvointi- ja liikuntapalveluihin keskittyvä yritys Hyvinvointipalvelut Let´s Go. Työn ideana oli kehittää uusi liikunnallinen tuote yritykselle. Tuotteeseen haluttiin lisätä mukaan matkailullinen puoli, jotta tuotetta voidaan myydä paikallisten lisäksi Ouluun saapuville matkailijoille. Kirjoittaja on suunnittelut näiden toiveiden perusteella opastustuotteen, jossa liikutaan sauvakävellen. Opastuksen toteutukseen päätettiin tehdä yhteistyötä Oulun seudun oppaat ry:n kanssa. Kokonaisuutena tuotteessa yhdistyvät hyvinvointi ja liikunta sekä ammattitaitoinen opastus.
Tuotekehitys toteutettiin suunnittelusta testaukseen. Työssä annetaan lisäksi esimerkkejä markkinoinnin ja hinnoittelun suhteen. Tuotekehitystä tukemaan laadittiin viitekehys, joka koostuu tuotekehitykseen, opastukseen ja ohjelmapalveluiden tuottamiseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Tuote testattiin asiantuntijoiden ja yhteisyökumppaneiden kanssa syyskuussa 2010. Testauksessa saatujen hyvien tuloksien myötä tuotteen suunnittelua jatkettiin markkinoinnin alustavalla suunnittelulla sekä alustavalla hinnoittelulla. Tuotteen suunnittelussa ja testauksessa saatujen johtopäätösten mukaan tuote on hyvin toteutettavissa. Siinä on toimiva visio sekä mahdollisuuksia kehittää ja jatkojalostaa tuotetta. Tuotteen suunnittelun edetessä asiakassegmenteiksi tarkentuivat työyhteisöt sekä matkailuryhmät. Tuotteen suunnittelua ja testausta tullaan jatkamaan opinnäytetyön jälkeen kaupallistamiseen saakka.
Tuotekehitys toteutettiin suunnittelusta testaukseen. Työssä annetaan lisäksi esimerkkejä markkinoinnin ja hinnoittelun suhteen. Tuotekehitystä tukemaan laadittiin viitekehys, joka koostuu tuotekehitykseen, opastukseen ja ohjelmapalveluiden tuottamiseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Tuote testattiin asiantuntijoiden ja yhteisyökumppaneiden kanssa syyskuussa 2010. Testauksessa saatujen hyvien tuloksien myötä tuotteen suunnittelua jatkettiin markkinoinnin alustavalla suunnittelulla sekä alustavalla hinnoittelulla. Tuotteen suunnittelussa ja testauksessa saatujen johtopäätösten mukaan tuote on hyvin toteutettavissa. Siinä on toimiva visio sekä mahdollisuuksia kehittää ja jatkojalostaa tuotetta. Tuotteen suunnittelun edetessä asiakassegmenteiksi tarkentuivat työyhteisöt sekä matkailuryhmät. Tuotteen suunnittelua ja testausta tullaan jatkamaan opinnäytetyön jälkeen kaupallistamiseen saakka.