Perehdyttämismateriaalin kehittäminen UPM-Kymmene Oyj:n AR-osastolle verkkoym-päristöön
Läykki, Tiina (2010)
Läykki, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514456
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin toimeksiantona työn tekijän työpaikalle UPM-Kymmene Oyj:lle. Tämän työn lähtökohtana oli se, että toimeksiantohetkellä syyskuussa 2009 työssä tarvittavat tiedot ja ohjeet olivat hajautettuna useassa paikassa esimerkiksi monissa tietokannoissa, intranetissä ja tiedostoissa eri verkkoasemilla. Tiedot piti saada yhteen paikkaan helposti saataville. Tässä tutkimuksessa keskityttiin perehdyttämiseen verkkoympäristössä.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli kehittää verkkoympäristöön tulevaa perehdyttämismateriaalia. Tavoitteella oli kolme osatavoitetta: Ensimmäisenä osatavoitteena oli tutustuttaa lukija perehdyttämiseen painottaen erityisesti verkkoympäristössä tapahtuvaa perehdyttämistä. Toisena osatavoitteena oli kartoittaa, millaista perehdyttä-mismateriaalin pitäisi olla. Kolmantena osatavoitteena oli ohjeistaa tutkimustulosten ja teorian perusteella verkkoon suunnatun perehdyttämismateriaalin tuottajaa siinä, mitä pitää ottaa huomioon materiaalia tuotettaessa sisällöstä ja esitystavasta.
Aluksi työssä esiteltiin toimeksiantajaorganisaatio UPM-Kymmene Oyj. Teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämiseen ja verkkoympäristöön liittyvistä asioista.
Tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin kahta teemahaastattelua. Ensimmäisessä haastateltiin osastolle viimeksi tullutta henkilöä ja toisessa osaston esimiehiä parihaastatteluna. Kolmas tiedonkeruutapa oli 24 työntekijälle lähetetty lomakekysely.
Tutkimuksen aineistoa analysoitaessa valittiin teemoiksi työnopastus, taloon tutustuminen, kokonaiskuva toiminnasta, perehdyttämisohjelma sekä perehdyttämismateriaalin esitystapa. Tutkimuksen perusteella esitettiin yhteenveto, jossa tutkimustulosten ja teoriatiedon perusteella tehtiin perehdyttämismateriaalin tuottajalle ohjeistus sisällöstä ja esitystavasta.
Tämä tutkimus oli kaksiosaisen projektin ensimmäinen osa. Tämän työn toimii ohjeistuksena projektin toisen osan toteuttajalle. Toisessa osassa verkkomateriaali tuotetaan, sitä testataan ja se otetaan käyttöön.
Hyvin hoidettu perehdyttäminen tuo organisaatiolle valtavasti hyötyä. Henkilöstön viihtyvyys paranee, kun työntekijä osaa tehdä työnsä hyvin alusta asti. Virheiden määrä pienenee sekä poissaolot ja vaihtuvuus vähenevät, kun työntekijät ovat sitoutuneita työ-hönsä. Näin ollen yrityksen kilpailukyky paranee ja toiminta tulee kustannustehokkaammaksi.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli kehittää verkkoympäristöön tulevaa perehdyttämismateriaalia. Tavoitteella oli kolme osatavoitetta: Ensimmäisenä osatavoitteena oli tutustuttaa lukija perehdyttämiseen painottaen erityisesti verkkoympäristössä tapahtuvaa perehdyttämistä. Toisena osatavoitteena oli kartoittaa, millaista perehdyttä-mismateriaalin pitäisi olla. Kolmantena osatavoitteena oli ohjeistaa tutkimustulosten ja teorian perusteella verkkoon suunnatun perehdyttämismateriaalin tuottajaa siinä, mitä pitää ottaa huomioon materiaalia tuotettaessa sisällöstä ja esitystavasta.
Aluksi työssä esiteltiin toimeksiantajaorganisaatio UPM-Kymmene Oyj. Teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämiseen ja verkkoympäristöön liittyvistä asioista.
Tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin kahta teemahaastattelua. Ensimmäisessä haastateltiin osastolle viimeksi tullutta henkilöä ja toisessa osaston esimiehiä parihaastatteluna. Kolmas tiedonkeruutapa oli 24 työntekijälle lähetetty lomakekysely.
Tutkimuksen aineistoa analysoitaessa valittiin teemoiksi työnopastus, taloon tutustuminen, kokonaiskuva toiminnasta, perehdyttämisohjelma sekä perehdyttämismateriaalin esitystapa. Tutkimuksen perusteella esitettiin yhteenveto, jossa tutkimustulosten ja teoriatiedon perusteella tehtiin perehdyttämismateriaalin tuottajalle ohjeistus sisällöstä ja esitystavasta.
Tämä tutkimus oli kaksiosaisen projektin ensimmäinen osa. Tämän työn toimii ohjeistuksena projektin toisen osan toteuttajalle. Toisessa osassa verkkomateriaali tuotetaan, sitä testataan ja se otetaan käyttöön.
Hyvin hoidettu perehdyttäminen tuo organisaatiolle valtavasti hyötyä. Henkilöstön viihtyvyys paranee, kun työntekijä osaa tehdä työnsä hyvin alusta asti. Virheiden määrä pienenee sekä poissaolot ja vaihtuvuus vähenevät, kun työntekijät ovat sitoutuneita työ-hönsä. Näin ollen yrityksen kilpailukyky paranee ja toiminta tulee kustannustehokkaammaksi.