Opetusympäristön rakenteellinen ja toiminnallinen suunnittelu : WinNova lisäopetustilojen suunnittelu
Haavisto, Jari; Linnanketo, Mauri (2010)
Haavisto, Jari
Linnanketo, Mauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514453
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kehittämishanke kohdennettiin oppilaitoksen LVI-osaston ja auto-osaston harjoitustilan rakentamiseen. Tällä hankkeella oli tarkoitus vastata molempien alojen uusittuihin toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteisiin. Materiaaleina käytettiin alalla olevia valmistajien ja toimijoiden hyväksymiä asennus- sekä koulutustapoja. Kehityshankkeen tarkoitus oli myös luoda selkeä kuva, kuinka paljon paremmin opettaja pystyy uusissa harjoitustiloissa käyttämään erilaisia opetusmenetelmiä ja ottamaan huomioon erilaiset oppijat. Hankkeessa osoitettiin, miten erilaiset oppijat, niin auditiiviset, kinesteettiset kuin visuaalisetkin oppijat hyötyvät kyseisistä menetelmistä ja opetusympäristöistä.
Hankkeessa pyrittiin huomioimaan myös työelämän tarpeet, työelämälähtöisen opetuksen kehittämiseksi. Hankkeella saatiin työkaluja tulevaisuuteen, jotta pystytään paremmin kehittämään opetusta. Kehityshankkeen tarkoituksena ei ollut pelkästään tekniikan opettamisen ja oppimisen parantaminen, vaan myös luoda uusia tapoja oppimisen, havainnollistamisen ja käytännön harjoitusten tekemiseen.
Kehittämishanke kohdennettiin oppilaitoksen LVI-osaston ja auto-osaston harjoitustilan rakentamiseen. Tällä hankkeella oli tarkoitus vastata molempien alojen uusittuihin toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteisiin. Materiaaleina käytettiin alalla olevia valmistajien ja toimijoiden hyväksymiä asennus- sekä koulutustapoja. Kehityshankkeen tarkoitus oli myös luoda selkeä kuva, kuinka paljon paremmin opettaja pystyy uusissa harjoitustiloissa käyttämään erilaisia opetusmenetelmiä ja ottamaan huomioon erilaiset oppijat. Hankkeessa osoitettiin, miten erilaiset oppijat, niin auditiiviset, kinesteettiset kuin visuaalisetkin oppijat hyötyvät kyseisistä menetelmistä ja opetusympäristöistä.
Hankkeessa pyrittiin huomioimaan myös työelämän tarpeet, työelämälähtöisen opetuksen kehittämiseksi. Hankkeella saatiin työkaluja tulevaisuuteen, jotta pystytään paremmin kehittämään opetusta. Kehityshankkeen tarkoituksena ei ollut pelkästään tekniikan opettamisen ja oppimisen parantaminen, vaan myös luoda uusia tapoja oppimisen, havainnollistamisen ja käytännön harjoitusten tekemiseen.