Tie yrittäjyyteen
Luostarinen, Tiia (2010)
Luostarinen, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514452
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä paneuduttiin yrittäjyyskasvatuksen teoriaan, sen syntymiseen ja kehit- tymiseen Suomessa. Teoriaosuudessa tuotiin ilmi, miten yrittäjyyskasvatusta hyödynnetään eri koulutusasteilla. Teoriaosuuden lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan toimipis- teen opiskelijoille tuotettiin yrityksen perustamiseen johdatteleva opas.
Suomessa oli vuonna 2009 yli 320 000 yritystä. Näistä suurin osa oli pieniä tai keskisuuria yri- tyksiä, eli yrityksiä, jotka työllistävät vähemmän kuin 250 henkilöä. Yrittäjyyskasvatuksen yhdeksi tavoitteeksi onkin asetettu yritystoiminnan vahvistaminen ja yrittäjyyden lisääminen.
Yrittäjyyskasvatuksesta tuli osa eri koulutusasteiden opetussuunnitelmia vuosien 2003–2007 aikana. Opintosuunnitelmauudistusten myötä opetus ja koulutus saivat yrittäjyyskasvatukselli- semman suunnan. Uudistusten vaikutuksesta yrittäjyyskasvatuksesta tuli ajankohtainen aihe, niin alemmilla kuin korkeammillakin koulutusasteilla. Yrittäjyyskasvatusopinnoissa perehdy- tään yrittäjyyteen ammattina. Yrittäjyyskasvatuksen avulla on lisäksi tarkoitus kehittää ja tukea opiskelijoiden sisäistä yrittäjyyttä, eli aktiivisuutta, luovuutta ja omatoimisuutta. Yrit- täjyyskasvatus tukee siis sellaisia asenteita, tietoja ja taitoja, joita opiskelija tarvitsee opis- keluaikansa lisäksi työelämässä, riippumatta siitä toimiiko hän itsenäisenä yrittäjänä vai työn- tekijänä toisen palveluksessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa, yrityksen perustamisoppaassa, keskityttiin yrityk- sen perustamiseen liittyviin käytännön toimenpiteisiin. Oppaaseen sisällytettiin lisäksi muun muassa taloushallintoa, yritysmuotoja, kirjanpitoa ja verotusta käsitteleviä perustietoja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa ja toiminnallisessa työssä hyödynnettiin yrittäjyyskasvatusta ja yrittäjyyttä käsittelevää kirjallisuutta sekä sähköisiä tietolähteitä.
Suomessa oli vuonna 2009 yli 320 000 yritystä. Näistä suurin osa oli pieniä tai keskisuuria yri- tyksiä, eli yrityksiä, jotka työllistävät vähemmän kuin 250 henkilöä. Yrittäjyyskasvatuksen yhdeksi tavoitteeksi onkin asetettu yritystoiminnan vahvistaminen ja yrittäjyyden lisääminen.
Yrittäjyyskasvatuksesta tuli osa eri koulutusasteiden opetussuunnitelmia vuosien 2003–2007 aikana. Opintosuunnitelmauudistusten myötä opetus ja koulutus saivat yrittäjyyskasvatukselli- semman suunnan. Uudistusten vaikutuksesta yrittäjyyskasvatuksesta tuli ajankohtainen aihe, niin alemmilla kuin korkeammillakin koulutusasteilla. Yrittäjyyskasvatusopinnoissa perehdy- tään yrittäjyyteen ammattina. Yrittäjyyskasvatuksen avulla on lisäksi tarkoitus kehittää ja tukea opiskelijoiden sisäistä yrittäjyyttä, eli aktiivisuutta, luovuutta ja omatoimisuutta. Yrit- täjyyskasvatus tukee siis sellaisia asenteita, tietoja ja taitoja, joita opiskelija tarvitsee opis- keluaikansa lisäksi työelämässä, riippumatta siitä toimiiko hän itsenäisenä yrittäjänä vai työn- tekijänä toisen palveluksessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa, yrityksen perustamisoppaassa, keskityttiin yrityk- sen perustamiseen liittyviin käytännön toimenpiteisiin. Oppaaseen sisällytettiin lisäksi muun muassa taloushallintoa, yritysmuotoja, kirjanpitoa ja verotusta käsitteleviä perustietoja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa ja toiminnallisessa työssä hyödynnettiin yrittäjyyskasvatusta ja yrittäjyyttä käsittelevää kirjallisuutta sekä sähköisiä tietolähteitä.