Verkkoympäristön käyttöönotto Portaanpään kristillisessä opistossa
Visuri, Merja (2010)
Visuri, Merja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114389
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa jokaiselta kansalaiselta vaaditaan tietoteknisiä valmiuksia ja mediataitoja. Oppilaitoksena Portaanpään kristillisen opiston tehtävänä on varmistaa, että valmistuttuaan opiskelijat hallitsevat nämä taidot. Lapsi- ja perhetyön perustutkinnon suorittanut toimii kasvatus- ja ohjaustehtävissä, kuten seurakunnan lapsi-, perhe- ja varhaisnuorisotyössä, päivähoidossa ja lasten vapaa-ajan toiminnassa.
Tässä opinnäytetyössä seurattiin verkkoympäristön käyttöönottoa Portaanpään kristillisen opiston ammatillisen koulutuksen toimijoilla. Opinnäyte kuvaa prosessia, joka on tapahtunut verkkoympäristöä käyttöönotettaessa. Verkkoympäristöllä käsitetään tässä tutkimuksessa Peda.net verkkoympäristöä, joka on Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen suunnittelema ja ylläpitämä valmis verkkoalusta.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka tutkija toteutti omassa työyhteisössään. Aineistoa kerättiin havainnoimalla toimijoita sekä kyselyjen ja fokusryhmäkeskustelun avulla. Tulokset osoittivat, että uuden teknologian käyttöönotto tapahtuu vähitellen. Tärkeimmiksi tekijöiksi toimijat nostivat opetuksen ja opiskelun tekniset resurssit sekä perehtymiseen kuluvan ajan. Verkkoympäristön hyödyntäminen oli toimijoilla hyvin eritasoista. Verkkoympäristöä käytettiin muun opetuksen tukena esimerkiksi materiaalien jakelukanavana. Verkkoympäristössä kokeiltiin myös ryhmätöitä, työssäoppimisen ohjausta ja keskustelua. Verkkoympäristön ei nähty pystyvän kokonaan syrjäyttämään lähiopetuksen merkitystä ammatillisessa koulutuksessa, mutta sitä voi erinomaisesti käyttää opetuksen tukena.
Tämän toimintatutkimuksen tuloksia ei sinänsä voida yleistää, mutta se antaa viitteitä siitä millaisena opettajat ja opiskelijat verkkoympäristön käyttöönoton kokevat. Tuloksista on paikallisesti hyötyä kaikille Portaanpään toimijoille sekä opiston ulkopuolisille oman oppilaitoksen tai työyhteisön toimintakulttuurin muutosta tutkittaessa. Aihe kiinnostaa myös verkkoympäristön opetuskäytöstä kiinnostuneita opettajia ja oppilaitosten johtoa.
Tässä opinnäytetyössä seurattiin verkkoympäristön käyttöönottoa Portaanpään kristillisen opiston ammatillisen koulutuksen toimijoilla. Opinnäyte kuvaa prosessia, joka on tapahtunut verkkoympäristöä käyttöönotettaessa. Verkkoympäristöllä käsitetään tässä tutkimuksessa Peda.net verkkoympäristöä, joka on Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen suunnittelema ja ylläpitämä valmis verkkoalusta.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka tutkija toteutti omassa työyhteisössään. Aineistoa kerättiin havainnoimalla toimijoita sekä kyselyjen ja fokusryhmäkeskustelun avulla. Tulokset osoittivat, että uuden teknologian käyttöönotto tapahtuu vähitellen. Tärkeimmiksi tekijöiksi toimijat nostivat opetuksen ja opiskelun tekniset resurssit sekä perehtymiseen kuluvan ajan. Verkkoympäristön hyödyntäminen oli toimijoilla hyvin eritasoista. Verkkoympäristöä käytettiin muun opetuksen tukena esimerkiksi materiaalien jakelukanavana. Verkkoympäristössä kokeiltiin myös ryhmätöitä, työssäoppimisen ohjausta ja keskustelua. Verkkoympäristön ei nähty pystyvän kokonaan syrjäyttämään lähiopetuksen merkitystä ammatillisessa koulutuksessa, mutta sitä voi erinomaisesti käyttää opetuksen tukena.
Tämän toimintatutkimuksen tuloksia ei sinänsä voida yleistää, mutta se antaa viitteitä siitä millaisena opettajat ja opiskelijat verkkoympäristön käyttöönoton kokevat. Tuloksista on paikallisesti hyötyä kaikille Portaanpään toimijoille sekä opiston ulkopuolisille oman oppilaitoksen tai työyhteisön toimintakulttuurin muutosta tutkittaessa. Aihe kiinnostaa myös verkkoympäristön opetuskäytöstä kiinnostuneita opettajia ja oppilaitosten johtoa.