"Pelataan capoeiraa!" : 11-12-vuotiaiden lasten tasapainon ja koordinaation harjoittaminen afro-brasilialaisella taistelutanssilla
Melanen, Matti (2010)
Melanen, Matti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110614210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110614210
Tiivistelmä
Capoeira on afro-brasilialainen kamppailua ja musiikkia yhdistävä taistelutanssi sekä peli, jonka vaikutuksia ihmisen fysiologiaan on tutkittu vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kahdeksan viikon mittaisen capoeira-harjoittelua sisältävän intervention vaikuttavuutta lasten tasapainoon ja koordinaatioon. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Lappeenrannan Myllymäen koulun kanssa, jonka erityisluokalta tutkimukseen osallistui kaksi 11–12-vuotiasta koehenkilöä.
Intervention harjoitustunnit pidettiin Myllymäen koululla kahdesti viikossa noin tunnin ajan. Interventio sisälsi capoeiran perusliikkumista, hyökkäämistä ja puolustautumista, akrobatiaa sekä liikkeiden improvisointia pelaamalla capoeiraa.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, joka mahdollisti tutkimuksen tekemisen pienemmällä kohderyhmällä. Samasta syystä tuloksia ei myöskään voida verrata suureen yleisöön, vaan se oli enemmänkin suuntaa antava.
Staattista ja dynaamista tasapainoa mitattiin Metitur Oy:n Good Balance-laitteella. Bilateraalista sekä yläraajojen koordinaatiota mitattiin Bruininsk-Oseretskyn testin kyseisiä ominaisuuksia mittaavilla osilla.
Tulokset olivat kaksijakoisia. Koehenkilö 1 paransi testituloksiaan alku- ja loppumittausten välillä staattisen ja dynaamisen tasapainon sekä bilateraalisen koordinaation testeissä. Koehenkilö 2:n loppumittausten tuloksen heikkenivät lähes kaikissa mittauksissa, paitsi bilateraalisen koordinaation testeissä. Molempien koehenkilöiden yläraajojen koordinaatiotestien tulokset laskivat.
Tutkimuksen tulosten perusteella erityisesti lasten bilateraalinen koordinaatio kehittyi, staattisen ja dynaamisen tasapainon suhteen kehittymisessä oli eroja. Yläraajojen koordinaation heikentymisen voisi ajatella johtuvan lyöntitekniikoiden puuttumisesta capoeirassa. Capoeira vaatii harrastajaltaan dynaamista tasapainoa erityisesti perusliikkumisessa sekä hyökkäyksissä, joissa on mukana myös staattisena elementtinä tukijalka. Koordinaatiota tarvitaan liikkumisessa sekä hyökkäysten tähtäämisessä.
Intervention harjoitustunnit pidettiin Myllymäen koululla kahdesti viikossa noin tunnin ajan. Interventio sisälsi capoeiran perusliikkumista, hyökkäämistä ja puolustautumista, akrobatiaa sekä liikkeiden improvisointia pelaamalla capoeiraa.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, joka mahdollisti tutkimuksen tekemisen pienemmällä kohderyhmällä. Samasta syystä tuloksia ei myöskään voida verrata suureen yleisöön, vaan se oli enemmänkin suuntaa antava.
Staattista ja dynaamista tasapainoa mitattiin Metitur Oy:n Good Balance-laitteella. Bilateraalista sekä yläraajojen koordinaatiota mitattiin Bruininsk-Oseretskyn testin kyseisiä ominaisuuksia mittaavilla osilla.
Tulokset olivat kaksijakoisia. Koehenkilö 1 paransi testituloksiaan alku- ja loppumittausten välillä staattisen ja dynaamisen tasapainon sekä bilateraalisen koordinaation testeissä. Koehenkilö 2:n loppumittausten tuloksen heikkenivät lähes kaikissa mittauksissa, paitsi bilateraalisen koordinaation testeissä. Molempien koehenkilöiden yläraajojen koordinaatiotestien tulokset laskivat.
Tutkimuksen tulosten perusteella erityisesti lasten bilateraalinen koordinaatio kehittyi, staattisen ja dynaamisen tasapainon suhteen kehittymisessä oli eroja. Yläraajojen koordinaation heikentymisen voisi ajatella johtuvan lyöntitekniikoiden puuttumisesta capoeirassa. Capoeira vaatii harrastajaltaan dynaamista tasapainoa erityisesti perusliikkumisessa sekä hyökkäyksissä, joissa on mukana myös staattisena elementtinä tukijalka. Koordinaatiota tarvitaan liikkumisessa sekä hyökkäysten tähtäämisessä.