Erityistä leikkiä ? Erityistä tukea tarvitsevien lasten leikin tarkastelua
Hertteli, Minna (2010)
Hertteli, Minna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110414148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110414148
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia erityispiirteitä erityistä tukea tarvitsevan lapsen leikkiin liittyy sekä miten leikkiympäristöön liittyvät ulkoiset tekijät vaikuttavat lapsen leikkiin.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka tehtiin viidelle erityislapsen henkilökohtaiselle avustajalle. Haastatteluiden tulokset analysoitiin teemoittain ja sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tuloksina tuli lähtökohtaisesti esiin, että kaikki lapset osasivat leikkiä. Sen sijaan erityispiirteinä leikissä tulivat esiin leikin toistavuus, jumiutuminen leikkiin ja järjestelmällisyys sekä köyhät leikkisisällöt. Vaikeutena leikissä olivat myös leikin aloittaminen sekä vaikeudet yhteisleikissä.
Ulkoisista tekijöistä lapsen leikkiin vaikuttivat lapsiryhmän suuri koko ja siitä aiheutunut melu, sekä avustajan/aikuisten vaihtuminen päivähoitoryhmässä. Fyysisistä tekijöistä tilaratkaisut, kuten läpikulku leikkihuoneessa sekä lattiamateriaalit ja kynnykset heikensivät erityistä tukea tarvitsevan lapsen toimintamahdollisuuksia ja leikkiä. Leikkiä tukevia tekijöitä olivat pienryhmätoiminnot, sekä strukturoidut leikkitilat. Myös tukitoimet, kuten terapiat tai kuvat tukivat leikkiä, mutta osittain tukitoimien, kuten terapian, kuvattiin myös väsyttävän lasta ja vähentävän leikkihalukkuutta. Tutkimustulosten mukaan aikuisen rooli leikin aloittamisen tukemisessa on merkittävä. Lisäksi suunnittelemalla toimintoja leikkiympäristössä ja pyrkimällä muuttamaan leikkitiloja sopivammiksi lapsille, voidaan erityislapsen leikkiä ja sen sisältöä rikastuttaa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka tehtiin viidelle erityislapsen henkilökohtaiselle avustajalle. Haastatteluiden tulokset analysoitiin teemoittain ja sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tuloksina tuli lähtökohtaisesti esiin, että kaikki lapset osasivat leikkiä. Sen sijaan erityispiirteinä leikissä tulivat esiin leikin toistavuus, jumiutuminen leikkiin ja järjestelmällisyys sekä köyhät leikkisisällöt. Vaikeutena leikissä olivat myös leikin aloittaminen sekä vaikeudet yhteisleikissä.
Ulkoisista tekijöistä lapsen leikkiin vaikuttivat lapsiryhmän suuri koko ja siitä aiheutunut melu, sekä avustajan/aikuisten vaihtuminen päivähoitoryhmässä. Fyysisistä tekijöistä tilaratkaisut, kuten läpikulku leikkihuoneessa sekä lattiamateriaalit ja kynnykset heikensivät erityistä tukea tarvitsevan lapsen toimintamahdollisuuksia ja leikkiä. Leikkiä tukevia tekijöitä olivat pienryhmätoiminnot, sekä strukturoidut leikkitilat. Myös tukitoimet, kuten terapiat tai kuvat tukivat leikkiä, mutta osittain tukitoimien, kuten terapian, kuvattiin myös väsyttävän lasta ja vähentävän leikkihalukkuutta. Tutkimustulosten mukaan aikuisen rooli leikin aloittamisen tukemisessa on merkittävä. Lisäksi suunnittelemalla toimintoja leikkiympäristössä ja pyrkimällä muuttamaan leikkitiloja sopivammiksi lapsille, voidaan erityislapsen leikkiä ja sen sisältöä rikastuttaa.