Sisäisen viestinnän tutkimus Finnair Catering Trading-liiketoimintayksikölle
Hirvonen, Miia (2010)
Hirvonen, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314144
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sisäinen viestintä ja sen perustaksi suoritettiin tutkimus Finnair Catering Trading-liiketoimintayksikölle. Tutkimuksella kartoitettiin Trading-liiketoimintayksikön ja Finnair Tax – Free -myymälän kosmetiikkahenkilökunnan välistä sisäisen viestinnän nykytilaa, siinä mahdollisesti esiintyviä ongelmakohtia ja pyrittiin löytämään mahdollisia kehitysehdotuksia viestinnän tehostamiseksi. Sisäisen viestinnän tutkimus kyseiselle liiketoimintayksikölle on ensimmäinen laatuaan. Sen tarkoituksena on nykyisen viestinnän tehostamisen lisäksi toimia pohjana tulevaisuudessa mahdollisesti uusille sisäisen viestinnän kartoituksille.
Opinnäytetyössä voidaan erottaa kolme suurempaa asiaosiota, joita ovat teoria, yritysesittely sekä tutkimusosa. Teoriaosassa käsitellään sisäisen viestinnän määritelmää sekä sen eri alueita ja yritysosassa tutustutaan Finnair-konserniin. Tutkimusosassa perehdytään tehtyyn tutkimukseen ja sen analysointiin sekä kehitysehdotuksiin.
Suoritettu tutkimus tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää noudattaen lomaketutkimuksena ja kyselylomake lähetettiin Finnair Tax Free myymälän myyntityöntekijöille sekä kosmetiikasta ja tuoksuista vastaavalle varastotyöntekijälle. Työntekijöiden mielipiteet olivat avainasemassa tätä tutkimusta suoritettaessa ja heidän näkemyksensä vaikuttavat mahdollisiin sisäisen viestinnän kehitystoimiin. Tutkimuksella haluttiin kartoittaa henkilöstön näkemystä tämän hetkisistä viestintäkanavista ja niiden toimivuudesta, riittävästä tiedon saamisesta koskien kosmetiikkaa ja tuoksuja sekä henkilöstön oman palautteen antamisesta.
Saatujen vastausten perusteella saatiin osviittaa nykyisestä sisäisen viestinnän tilasta, vaikka palautuneiden vastausten määrä jäi odotettua pienemmäksi. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat viestintäkanavien selkeyttäminen ja niiden käyttäminen, henkilöstön palautekanavien määrittäminen sekä tarkempi tiedottaminen.
Opinnäytetyössä voidaan erottaa kolme suurempaa asiaosiota, joita ovat teoria, yritysesittely sekä tutkimusosa. Teoriaosassa käsitellään sisäisen viestinnän määritelmää sekä sen eri alueita ja yritysosassa tutustutaan Finnair-konserniin. Tutkimusosassa perehdytään tehtyyn tutkimukseen ja sen analysointiin sekä kehitysehdotuksiin.
Suoritettu tutkimus tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää noudattaen lomaketutkimuksena ja kyselylomake lähetettiin Finnair Tax Free myymälän myyntityöntekijöille sekä kosmetiikasta ja tuoksuista vastaavalle varastotyöntekijälle. Työntekijöiden mielipiteet olivat avainasemassa tätä tutkimusta suoritettaessa ja heidän näkemyksensä vaikuttavat mahdollisiin sisäisen viestinnän kehitystoimiin. Tutkimuksella haluttiin kartoittaa henkilöstön näkemystä tämän hetkisistä viestintäkanavista ja niiden toimivuudesta, riittävästä tiedon saamisesta koskien kosmetiikkaa ja tuoksuja sekä henkilöstön oman palautteen antamisesta.
Saatujen vastausten perusteella saatiin osviittaa nykyisestä sisäisen viestinnän tilasta, vaikka palautuneiden vastausten määrä jäi odotettua pienemmäksi. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat viestintäkanavien selkeyttäminen ja niiden käyttäminen, henkilöstön palautekanavien määrittäminen sekä tarkempi tiedottaminen.