Sisältöä kouluruokailuun! : Sisällöntuottaminen kouluruoka.fi-sivustolle
Liski, Sara (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314115
Tiivistelmä
Kouluruokailu on jo pitkään puhuttanut suomalaisessa mediassa. Kouluruoan laatu, maku ja ruokailutilan miljöö ovat useaan otteeseen joutuneet negatiivisen arvostelun kohteeksi. Vuonna 2008 Laurea-ammattikorkeakoulussa suoritetussa brändiä ja imagoa tutkineessa selvityksessä havaittiin, ettei kouluruokailun epäsuosio johtunut niinkään yksittäisistä tekijöistä, joihin syyttävä sormi oli aiemmin kohdistettu. Negatiivisen suhtautumisen taustalla oli paljon kokonaisvaltaisempi tekijä – kouluruokailun kokonaisvaltaisesti huono imago.
Laurea-ammattikorkeakoulussa käynnistetiin vuonna 2008 Deli-hanke,
jonka missiona on saada suomalaisen kouluruoan imago nousuun yläasteikäisten nuorten keskuudessa, sekä tehdä heidät paremmin tietoisiksi terveellisistä elämäntavoista.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on jatkoa Deli-hankkeelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa sisältöä Laurean opiskelijoiden toteuttamalle kouluruoka.fi-internet-sivustolle. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen produktin tarkoituksena on kohottaa kouluruoan imagoa tarjoamalla yläasteen opiskelijoille tietoa terveellisestä ravitsemuksesta ja hyvistä elämäntavoista nuorten kielellä ja heidän elämäänsä koskettavin esimerkein.
Kouluruoka.fi-sivustolle tehdyn sisällön tavoitteena on saada nuoret ymmärtämään kouluruokailu tärkeänä osana terveellistä ravitsemusta ja elintapoja ja näin ollen osana kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Työn teoreettista pohjaa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Kirjallisuuskatsauksessa analysoidaan yhteisön mielipiteiden vaikutusta kouluruokailun tämän hetkiseen huonoon imagoon sekä perustellaan sosiaalisen median merkitystä vaikutuskanava silloin, kun kohderyhmänä ovat yläasteikäiset nuoret. Lopuksi kirjallisuuskatsauksessa pohditaan ravitsemuksellisen että terveydellisen näkökannan merkitystä kouluruoka.fi-sivuston sisällöntuottamisessa.
Tässä työssä menetelmänä on käytetty laadullista lähestymistapaa ja käyttettyä aineistoa on tarkasteltu sisällönerittelyn keinoin.
Apuna ovat olleet myös Deli-hankkeen puitteissa tehdyt selvitykset.
Kouluruoka.fi-sivusto tulee saamaan runsaasti uutta sisältöä lukuvuonna 2010 – 2011, kun Laurean opiskelijoiden sekä yhteistyökumppaneiden panos saadaan kunnolla mukaan. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen produktin tarkoituksena on antaa kuvaa siitä, millaisia aihepiirejä valmiilla kouluruoka.fi-sivustolla halutaan painottaa ja mitä käsitellyillä aiheilla halutaan sanoa. Suomalainen kouluruokailu ei ole itsestäänselvyys; se on etuoikeus.
Laurea-ammattikorkeakoulussa käynnistetiin vuonna 2008 Deli-hanke,
jonka missiona on saada suomalaisen kouluruoan imago nousuun yläasteikäisten nuorten keskuudessa, sekä tehdä heidät paremmin tietoisiksi terveellisistä elämäntavoista.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on jatkoa Deli-hankkeelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa sisältöä Laurean opiskelijoiden toteuttamalle kouluruoka.fi-internet-sivustolle. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen produktin tarkoituksena on kohottaa kouluruoan imagoa tarjoamalla yläasteen opiskelijoille tietoa terveellisestä ravitsemuksesta ja hyvistä elämäntavoista nuorten kielellä ja heidän elämäänsä koskettavin esimerkein.
Kouluruoka.fi-sivustolle tehdyn sisällön tavoitteena on saada nuoret ymmärtämään kouluruokailu tärkeänä osana terveellistä ravitsemusta ja elintapoja ja näin ollen osana kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Työn teoreettista pohjaa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Kirjallisuuskatsauksessa analysoidaan yhteisön mielipiteiden vaikutusta kouluruokailun tämän hetkiseen huonoon imagoon sekä perustellaan sosiaalisen median merkitystä vaikutuskanava silloin, kun kohderyhmänä ovat yläasteikäiset nuoret. Lopuksi kirjallisuuskatsauksessa pohditaan ravitsemuksellisen että terveydellisen näkökannan merkitystä kouluruoka.fi-sivuston sisällöntuottamisessa.
Tässä työssä menetelmänä on käytetty laadullista lähestymistapaa ja käyttettyä aineistoa on tarkasteltu sisällönerittelyn keinoin.
Apuna ovat olleet myös Deli-hankkeen puitteissa tehdyt selvitykset.
Kouluruoka.fi-sivusto tulee saamaan runsaasti uutta sisältöä lukuvuonna 2010 – 2011, kun Laurean opiskelijoiden sekä yhteistyökumppaneiden panos saadaan kunnolla mukaan. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen produktin tarkoituksena on antaa kuvaa siitä, millaisia aihepiirejä valmiilla kouluruoka.fi-sivustolla halutaan painottaa ja mitä käsitellyillä aiheilla halutaan sanoa. Suomalainen kouluruokailu ei ole itsestäänselvyys; se on etuoikeus.