Yleisötapahtuman onnistunut järjestäminen : Grand Blues Festival- tapahtuma
Pyykkönen, Minna (2010)
Pyykkönen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110114050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110114050
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lahden Bluesmafia Ry:n toimesta Lahden Seurahuoneella 10.4.2010 järjestetyn Grand Blues Festival- tapahtuman kävijöiden mielipiteitä tapahtumasta. Tavoitteena oli kehittää Grand Blues Festival tapahtumaa ja tutkimusongelmana oli, miten tapahtuma onnistui ja miten sitä tulisi kehittää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin tapahtumassa. Sadalle satunnaisesti valitulle henkilölle jaettiin kyselylomake täytettäväksi. Opinnäytetyössä tutkittiin tapahtuman onnistunutta järjestämistä ja siihen liittyviä asioita, kuten tapahtumaprosessin vaiheita, tapahtuman kohderyhmää ja luonnetta, tapahtumapaikkaa ja – aikaa sekä tapahtuman markkinointia. Näitä osa-alueita sovellettiin Grand Blues Festival- tapahtuman järjestämiseen. Näkökulmana oli tapahtuman järjestäminen sisällön tuottamisen ja yhdistyksen näkökulmasta.
Suurin osa tapahtuman kävijöistä oli 50 - 59 -vuotiaita. Tapahtuma keräsi sekä mies- että naispuolisia kävijöitä Lahden lisäksi 23 eri kaupungista. Tärkeimmät informaatiokanavat tapahtumasta olivat ystävien suositus, lehdet sekä Blues Mafia Ry:n omat tiedonlähteet. Hieman alle puolet kaikista tapahtuman kävijöistä osti sisäänpääsylipun ennakkoon, ja suurin osa heistä hyödynsi S-etukorttia ja Etelä-Suomen Sanomien kestotilaajakorttia lipun ostamiseen. Tapahtuma keräsi sekä uusia että vanhoja kävijöitä. Tärkein syy vanhojen kävijöiden tulemiseen tapahtumaan uudestaan oli esiintyjät. Grand Blues Festival- tapahtuma onnistui antamaan riittävästi tietoa tapahtumasta, valitsemaan hyvän paikan tapahtumalle, palvelussa lipunmyynnin ja Seurahuoneen osalta, tapahtuman järjestelyissä, artistivalinnoissa ja musiikkitarjonnassa sekä tapahtuman ajankohdassa. Parannettavaa oli artistien esiintymisaikojen- ja lavojen informoinnissa sekä festaripakettiin ei olisi tarvinnut panostaa niin paljon. Tapahtuman arvosanakeskiarvo oli 8,2 ja suurin osa vastaajista kertoi osallistuvansa tapahtumaan ensi vuonnakin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin tapahtumassa. Sadalle satunnaisesti valitulle henkilölle jaettiin kyselylomake täytettäväksi. Opinnäytetyössä tutkittiin tapahtuman onnistunutta järjestämistä ja siihen liittyviä asioita, kuten tapahtumaprosessin vaiheita, tapahtuman kohderyhmää ja luonnetta, tapahtumapaikkaa ja – aikaa sekä tapahtuman markkinointia. Näitä osa-alueita sovellettiin Grand Blues Festival- tapahtuman järjestämiseen. Näkökulmana oli tapahtuman järjestäminen sisällön tuottamisen ja yhdistyksen näkökulmasta.
Suurin osa tapahtuman kävijöistä oli 50 - 59 -vuotiaita. Tapahtuma keräsi sekä mies- että naispuolisia kävijöitä Lahden lisäksi 23 eri kaupungista. Tärkeimmät informaatiokanavat tapahtumasta olivat ystävien suositus, lehdet sekä Blues Mafia Ry:n omat tiedonlähteet. Hieman alle puolet kaikista tapahtuman kävijöistä osti sisäänpääsylipun ennakkoon, ja suurin osa heistä hyödynsi S-etukorttia ja Etelä-Suomen Sanomien kestotilaajakorttia lipun ostamiseen. Tapahtuma keräsi sekä uusia että vanhoja kävijöitä. Tärkein syy vanhojen kävijöiden tulemiseen tapahtumaan uudestaan oli esiintyjät. Grand Blues Festival- tapahtuma onnistui antamaan riittävästi tietoa tapahtumasta, valitsemaan hyvän paikan tapahtumalle, palvelussa lipunmyynnin ja Seurahuoneen osalta, tapahtuman järjestelyissä, artistivalinnoissa ja musiikkitarjonnassa sekä tapahtuman ajankohdassa. Parannettavaa oli artistien esiintymisaikojen- ja lavojen informoinnissa sekä festaripakettiin ei olisi tarvinnut panostaa niin paljon. Tapahtuman arvosanakeskiarvo oli 8,2 ja suurin osa vastaajista kertoi osallistuvansa tapahtumaan ensi vuonnakin.