Pielavedelle vuosina 2004-2008 muuttaneiden näkemyksiä kunnasta
Kerman, Tanja; Rothberg, Katja (2010)
Kerman, Tanja
Rothberg, Katja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102713977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102713977
Tiivistelmä
Maassamuutto on lisääntynyt Suomessa jatkuvasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Nykyisin muutetaan yhä kauemmaksi omalta kotiseudulta. Ihmisten muuttopäätöksiin vaikuttavat paikka-kuntien työntö- ja vetovoimatekijät. Tässä opinnäytetyössä käsitellään maassamuuttoa ja sitä selit-täviä tekijöitä. Työssä perehdytään erityisesti Pohjois-Savon muuttotilanteeseen ja esitellään siihen kohdistuvia aiempia tutkimustuloksia.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Pielaveden kunta. Tarkoituksena oli selvittää paikkakun-nalle vuosien 2004–2008 aikana muuttaneiden mielipiteitä uudesta asuinkunnastaan. Tavoitteena oli saada toimeksiantajan käyttöön tutkittua tietoa siitä, mitkä ovat Pielaveden vetovoimatekijöitä ja kehittämistarpeita sekä keihin Pielaveden kuntamarkkinointia tulisi kohdistaa. Työssä tehtiin kvali-tatiivinen eli laadullinen tutkimus sekä kirjoituspöytätutkimus.
Kirjoituspöytätutkimuksena tehtiin taustaselvitys aiemmin mainitulla aikavälillä Pielavedelle muut-taneista. Tämän tutkimuksen avulla selvitettiin muuttaneiden määrä, lähtömuuttopaikkakunnat, muuttaneiden ikäjakauma sekä lapsiperheiden määrä muuttaneiden joukossa. Tutkimusaineistona käytettiin Pohjois-Savon maistraatista saatua väestötilastoa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jota varten laadittiin tee-mahaastattelurunko. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä si-sällönanalyysia. Analysoinnin tuloksena saatiin kolme teoreettista pääluokkaa, jotka olivat Pielave-den kehittäminen, kunnan imago ja markkinointi sekä vetovoimatekijät. Tuloksia voidaan hyödyn-tää Pielaveden kunnan päätöksenteossa ja kuntamarkkinoinnissa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Pielaveden kunta. Tarkoituksena oli selvittää paikkakun-nalle vuosien 2004–2008 aikana muuttaneiden mielipiteitä uudesta asuinkunnastaan. Tavoitteena oli saada toimeksiantajan käyttöön tutkittua tietoa siitä, mitkä ovat Pielaveden vetovoimatekijöitä ja kehittämistarpeita sekä keihin Pielaveden kuntamarkkinointia tulisi kohdistaa. Työssä tehtiin kvali-tatiivinen eli laadullinen tutkimus sekä kirjoituspöytätutkimus.
Kirjoituspöytätutkimuksena tehtiin taustaselvitys aiemmin mainitulla aikavälillä Pielavedelle muut-taneista. Tämän tutkimuksen avulla selvitettiin muuttaneiden määrä, lähtömuuttopaikkakunnat, muuttaneiden ikäjakauma sekä lapsiperheiden määrä muuttaneiden joukossa. Tutkimusaineistona käytettiin Pohjois-Savon maistraatista saatua väestötilastoa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jota varten laadittiin tee-mahaastattelurunko. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä si-sällönanalyysia. Analysoinnin tuloksena saatiin kolme teoreettista pääluokkaa, jotka olivat Pielave-den kehittäminen, kunnan imago ja markkinointi sekä vetovoimatekijät. Tuloksia voidaan hyödyn-tää Pielaveden kunnan päätöksenteossa ja kuntamarkkinoinnissa.