Okariinaseikkailu : Musiikkia esikouluikäisille
Hakala, Susanna (2010)
Hakala, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102213906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102213906
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty päiväkoti Pääskysessä Nurmijärvellä esiopetusikäisten lasten ryhmässä. Toiminnan tavoitteina oli toteuttaa hyvää musiikinohjausta käytännössä ja selvittää, kuinka okariinaa voidaan käyttää ja onko siitä hyötyä musiikkikasvatuksessa. Opinnäytetyön toiminnallisen osan toteutus ajoittui 3.8- 3.9.2010 väliselle ajalle. Toimintatuokioita oli kaiken kaikkiaan kahdeksan erilaista. Käytännön syistä johtuen toiminta toteutettiin sekä koko ryhmälle että jakamalla ryhmä välillä kahtia. Toiminta muodostui seikkailuksi, jolle tarina antoi raamit. Tarinassa tärkeässä roolissa oli Suomessa varsin tuntematon okariina-soitin, jonka soittoa opettelimme.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja kirjallisen osuuden tarkoitus on nimenomaan tukea toimintaa. Tavoitteina opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa oli selvittää, mitä on hyvä musiikinohjaus päiväkodissa. Työssä selvitetään myös, mitä hyötyä musiikista on ja mikä on okariina. Musiikinohjauksesta kertova osio ei kata koko varhaiskasvatusikää, vaan se on keskittynyt noin esikouluikäisiin lapsiin. Musiikin hyödyistä kerrotaan myös pidemmältä aikaväliltä. Toiminta on rakennettu kirjallisen osionteorian pohjalta.
Toiminnan toteutuksessa sovellettiin musiikin eri osa-alueita, joita olivat laulaminen, soittaminen, musiikkiliikunta ja musiikinteoria. Toiminnassa korostui innostaminen, kehuminen ja luovuuden mahdollistaminen. Tärkeää oli, että lapset kokivat osaavansa ja saivat samalla nauttia musiikista.
Toimintaa arvioitiin monin eri tavoin. Lapset saivat kertoa palautetta jokaisella kerralla ja äänestää, pitivätkö toiminnasta. Lapset kertoivat toisesta toimintakerrasta alkaen, mitä muistivat edeltävältä kerralta. Lapset antoivat palautetta myös ennen toimintaa ja toiminnan aikana. Tätä palautetta on kirjattu toiminnan aikana pidettyyn opintopäiväkirjaan. Toimintaa seurasi päiväkodin puolelta lastenhoitaja, esikouluopettaja ja lastentarhaopettaja. Yhdellä kerralla toimintaa oli seuraamassa myös ohjaava opettaja Anne Eskelinen. Toiminnan arviointiin pääsivät osallistumaan myös vanhemmat, jotka saivat vastata palautekaavakkeisiin.
Toiminnasta saatu palaute oli erittäin positiivista. Lapset pitivät toiminnasta ja toimintaa pyydettiin lisää. Lapset olisivat halunneet tehdä toiminnan monia osa-alueita useita kertoja uudestaan. Viimeisellä kerralla lapset jatkoivat toimintaa keskenään soittamalla ja suunnittelemalla omaa okariina seikkailuaan. Vanhemmat ja toimintaa seuranneet aikuiset arvioivat toiminnan hyväksi ja monipuoliseksi. Okariina osoittautui erittäin toimivaksi soittimeksi esiopetuskäytössä. Soiton opetus oli helppoa ja lapset nauttivat soittamisesta. Toiminnan tuloksena oli uusi tulevassa työssä hyödynnettävä työkalu okariina ja varmuus ohjata musiikkituokioita.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja kirjallisen osuuden tarkoitus on nimenomaan tukea toimintaa. Tavoitteina opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa oli selvittää, mitä on hyvä musiikinohjaus päiväkodissa. Työssä selvitetään myös, mitä hyötyä musiikista on ja mikä on okariina. Musiikinohjauksesta kertova osio ei kata koko varhaiskasvatusikää, vaan se on keskittynyt noin esikouluikäisiin lapsiin. Musiikin hyödyistä kerrotaan myös pidemmältä aikaväliltä. Toiminta on rakennettu kirjallisen osionteorian pohjalta.
Toiminnan toteutuksessa sovellettiin musiikin eri osa-alueita, joita olivat laulaminen, soittaminen, musiikkiliikunta ja musiikinteoria. Toiminnassa korostui innostaminen, kehuminen ja luovuuden mahdollistaminen. Tärkeää oli, että lapset kokivat osaavansa ja saivat samalla nauttia musiikista.
Toimintaa arvioitiin monin eri tavoin. Lapset saivat kertoa palautetta jokaisella kerralla ja äänestää, pitivätkö toiminnasta. Lapset kertoivat toisesta toimintakerrasta alkaen, mitä muistivat edeltävältä kerralta. Lapset antoivat palautetta myös ennen toimintaa ja toiminnan aikana. Tätä palautetta on kirjattu toiminnan aikana pidettyyn opintopäiväkirjaan. Toimintaa seurasi päiväkodin puolelta lastenhoitaja, esikouluopettaja ja lastentarhaopettaja. Yhdellä kerralla toimintaa oli seuraamassa myös ohjaava opettaja Anne Eskelinen. Toiminnan arviointiin pääsivät osallistumaan myös vanhemmat, jotka saivat vastata palautekaavakkeisiin.
Toiminnasta saatu palaute oli erittäin positiivista. Lapset pitivät toiminnasta ja toimintaa pyydettiin lisää. Lapset olisivat halunneet tehdä toiminnan monia osa-alueita useita kertoja uudestaan. Viimeisellä kerralla lapset jatkoivat toimintaa keskenään soittamalla ja suunnittelemalla omaa okariina seikkailuaan. Vanhemmat ja toimintaa seuranneet aikuiset arvioivat toiminnan hyväksi ja monipuoliseksi. Okariina osoittautui erittäin toimivaksi soittimeksi esiopetuskäytössä. Soiton opetus oli helppoa ja lapset nauttivat soittamisesta. Toiminnan tuloksena oli uusi tulevassa työssä hyödynnettävä työkalu okariina ja varmuus ohjata musiikkituokioita.