PAPERILTA NÄYTÖLLE : – Opas hoivatyön kirjaamiseen Suomussalmen vanhustentaloyhdistys ry:n hoivahenkilöstölle
Moilanen, Maarit; Rokolampi, Minna; Seppänen, Teija (2009)
Moilanen, Maarit
Rokolampi, Minna
Seppänen, Teija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102213905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102213905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakaslähtöinen hoivatyön kirjaaminen. Työn toimeksiantaja oli Suomussalmen vanhustentaloyhdistys
ry. Hoitotyön kirjaaminen on kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana nopeasti ja se on
hoitajan keskeisempiä sekä tärkeimpiä tehtäviä. Teknologian yleistyessä kirjaaminen on siirtynyt yhä enemmän
sähköiseen muotoon. Sähköinen kirjaaminen helpottaa moniammatillista yhteistyötä ja parantaa hoidon jatkuvuutta.
Tiedot ovat kaikkien hoitoon osallistuvien tahojen saatavilla ajantasaisina. Sosiaali- ja terveysministeriö
edellyttää, että tulevaisuudessa hoitotyön kirjaaminen on yhtenäistä eri terveyden- ja sosiaalialojen yksiköissä.
Opinnäytetyö oli tuotteistamisprosessi, joka mukailee teorialähtöistä tutkimusprosessia. Opinnäytetyön tavoitteena
oli suunnitella ja toteuttaa hoivatyön kirjaamisen opas Suomussalmen vanhustentaloyhdistys ry:n hoivahenkilöstölle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää teoria- ja tutkimustiedon pohjalta millaisia asioita kuuluu asiakaslähtöiseen,
iäkkään asiakkaan hoivatyön huomioivaan kirjaamiseen. Toimeksiantajan tarkoituksena oli saada
selkeä opas, joka yhdenmukaistaa kirjaamista ja sitä kautta kehittää iäkkään asiakkaan palvelun ja hoidon laatua
sekä jatkuvuutta. Suomussalmen vanhustentaloyhdistys siirtyi sähköiseen kirjaamiseen syksyllä 2008 hankittuaan
FastROI Hilkka-asiakastietojärjestelmän.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin opas asiakkaan päivittäisten huomioiden kirjaamiseen. Opas on koottu kansioon
ja se sisältää kuvauksen hoitotyön päätöksentekoprosessista ja kirjaamisen lähtökohdista. Siihen on koottu
asiakkaan päivittäisiin huomioihin liittyviä hoivatyön sisältöalueita eli komponentteja, jotka palvelevat Suomussalmen
vanhustentalo ry:n asiakkaita. Opasta voidaan mahdollisesti käyttää myös muissa asumis- ja hoiva-alojen
yksiköissä, joissa on käytössä FastROI-Hilkka asiakastietojärjestelmä.
ry. Hoitotyön kirjaaminen on kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana nopeasti ja se on
hoitajan keskeisempiä sekä tärkeimpiä tehtäviä. Teknologian yleistyessä kirjaaminen on siirtynyt yhä enemmän
sähköiseen muotoon. Sähköinen kirjaaminen helpottaa moniammatillista yhteistyötä ja parantaa hoidon jatkuvuutta.
Tiedot ovat kaikkien hoitoon osallistuvien tahojen saatavilla ajantasaisina. Sosiaali- ja terveysministeriö
edellyttää, että tulevaisuudessa hoitotyön kirjaaminen on yhtenäistä eri terveyden- ja sosiaalialojen yksiköissä.
Opinnäytetyö oli tuotteistamisprosessi, joka mukailee teorialähtöistä tutkimusprosessia. Opinnäytetyön tavoitteena
oli suunnitella ja toteuttaa hoivatyön kirjaamisen opas Suomussalmen vanhustentaloyhdistys ry:n hoivahenkilöstölle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää teoria- ja tutkimustiedon pohjalta millaisia asioita kuuluu asiakaslähtöiseen,
iäkkään asiakkaan hoivatyön huomioivaan kirjaamiseen. Toimeksiantajan tarkoituksena oli saada
selkeä opas, joka yhdenmukaistaa kirjaamista ja sitä kautta kehittää iäkkään asiakkaan palvelun ja hoidon laatua
sekä jatkuvuutta. Suomussalmen vanhustentaloyhdistys siirtyi sähköiseen kirjaamiseen syksyllä 2008 hankittuaan
FastROI Hilkka-asiakastietojärjestelmän.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin opas asiakkaan päivittäisten huomioiden kirjaamiseen. Opas on koottu kansioon
ja se sisältää kuvauksen hoitotyön päätöksentekoprosessista ja kirjaamisen lähtökohdista. Siihen on koottu
asiakkaan päivittäisiin huomioihin liittyviä hoivatyön sisältöalueita eli komponentteja, jotka palvelevat Suomussalmen
vanhustentalo ry:n asiakkaita. Opasta voidaan mahdollisesti käyttää myös muissa asumis- ja hoiva-alojen
yksiköissä, joissa on käytössä FastROI-Hilkka asiakastietojärjestelmä.