18-30-vuotiaiden asiakkaiden käsityksiä Reisjärven Osuuspankin pankkipalveluista
Hosio, Sani (2010)
Hosio, Sani
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102113872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102113872
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Reisjärven Osuuspankin markkinointia. Työssä tehtiin pankille mielipidekysely palveluista ja sen tuloksista tehtiin yhteenveto pankin oman markkinoinnin suuntaamiseen. Mielipidekysely keskittyy 18–30-vuotiaisiin. Toimintaympäristönä pankilla on Reisjärvi, Kinnula ja Haapajärvi.
Kohderyhmän valintaan vaikutti halu tavoittaa 18–30-vuotiaat pankin asiakkaat ja
selvittää heidän toiveitaan ja kiinnostustaan pankkipalvelujen sisällöstä. Mielipidekyselyn tarkoitus oli tuoda vastauksia siihen, kuinka kiinnostavina ja tarpeellisina kohderyhmä pitää pankin tarjoamia palveluja.
Teoriaosuus koostui asiakaskeskeisyyteen, markkinointiin ja palveluihin liittyvästä kirjallisuudesta ja pankin omasta materiaalista. Teoreettinen viitekehys kuvaa keskeisten käsitteiden liittymistä toisiinsa ja niiden vaikutussuhteista.
Empiirinen tutkimus suoritettiin Internet-kyselynä ja kyselylomake oli esillä pankin Internet-pankissa. Kohderyhmän selvittämiseen käytettiin pankin omaa asiakasrekisteriä. Vastauksia haluttiin saada 150 kappaletta ja niitä tuli 72 kappaletta.
Mielipidekysely onnistui hyvin. Vastauksista saatiin kattava kuva kohderyhmän mielipiteistä, kiinnostuksesta ja toiveista. Kyselyn tulokset toivat vastauksia tutkimusongelmaan ja se palveli hyvin tarkoitustaan.
Kohderyhmän valintaan vaikutti halu tavoittaa 18–30-vuotiaat pankin asiakkaat ja
selvittää heidän toiveitaan ja kiinnostustaan pankkipalvelujen sisällöstä. Mielipidekyselyn tarkoitus oli tuoda vastauksia siihen, kuinka kiinnostavina ja tarpeellisina kohderyhmä pitää pankin tarjoamia palveluja.
Teoriaosuus koostui asiakaskeskeisyyteen, markkinointiin ja palveluihin liittyvästä kirjallisuudesta ja pankin omasta materiaalista. Teoreettinen viitekehys kuvaa keskeisten käsitteiden liittymistä toisiinsa ja niiden vaikutussuhteista.
Empiirinen tutkimus suoritettiin Internet-kyselynä ja kyselylomake oli esillä pankin Internet-pankissa. Kohderyhmän selvittämiseen käytettiin pankin omaa asiakasrekisteriä. Vastauksia haluttiin saada 150 kappaletta ja niitä tuli 72 kappaletta.
Mielipidekysely onnistui hyvin. Vastauksista saatiin kattava kuva kohderyhmän mielipiteistä, kiinnostuksesta ja toiveista. Kyselyn tulokset toivat vastauksia tutkimusongelmaan ja se palveli hyvin tarkoitustaan.