Kosmetiikkabrändin tuominen Suomeen
Suomalainen, Kaisa (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101913818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101913818
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tiivis tietopaketti uuden kosmetiikkabrändin tuomisesta Suomen markkinoille. Työn avulla voi joko tuontia suunnitteleva tai muuten aiheesta kiinnostunut saada näkökulmia ja vinkkejä aiheesta. Työn tutkimusosio tehtiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena kahdelle tuonnin parissa työskennelleelle henkilölle.
Työ jakautuu kahteen osaan, teoriapohjaiseen ja informatiiviseen osuuteen kosmetiikasta, brändistä ja brändäyksestä, tuontitoiminnasta ja Suomen markkinoista, sekä esimerkkiyritysten avulla tehdystä tutkimusosiosta. Ensimmäisessä osuudessa kerrotaan yleisesti kosmetiikasta sekä siihen liittyvistä liiketoiminnallisista aiheista, brändin ja brändäyksen merkityksestä kosmetiikan näkökulmasta, tuonnista ja siihen liittyvistä prosesseista sekä Suomen markkinoista niin tuonnin kuin kosmetiikan kannaltakin.
Opinnäytetyön toinen osio esittelee ensin kaksi esimerkkibrändiä, Skin Nutritionin ja Vichyn. Näistä Vichy on apteekkikosmetiikkasarja ja Skin Nutritionist nutrikosmetiikkasarja. Esimerkkibrändien edustajille tehtiin henkilöhaastattelut valmiiden kysymysten pohjalta. Haastatteluissa selvitettiin brändien alkuvaiheita, tuontiin liittyviä prosesseja sekä muita kohtia jotka tulee ottaa huomioon kosmetiikkabrändin tuomisessa Suomeen. Kysymykset oli lajiteltu aihealueittain jotta saataisiin mahdollisimman eheä kuva jokaisesta aiheesta. Haastattelu oli vapaamuotoinen, ja sen tärkeimmät kohdat tiivistettiin ja litteroitiin opinnäytetyöhön.
Haastatteluista saatiin kallisarvoista tietoa kosmetiikkabrändin Suomeen tuomisen monista eri vaiheista. Haastatteluiden perusteella havaittiin, että uuden kosmetiikkabrändin tuominen Suomeen on monimutkainen prosessi, mutta Suomen kuuluminen EU:hun tekee tuonnin helpoksi ja turvalliseksi. Suomeen tuonti on järkevää myös siksi, että Suomen pienuus ei aiheuta liikaa kilpailua ja suomalaiset koetaan luotettaviksi. Brändin kannalta tärkeimmiksi asioiksi nousivat brändin takana olevan yrityksen koko ja tunnettuus. Pienen yrityksen on helpompi ja nopeampi tuoda uusi brändi maahan, sillä päätökseen vaikuttavia johtoportaita on vähemmän. Tuonnin helppouteen vaikuttavat kuitenkin merkitsevästi myös tuontimaan ja valmistusmaan erot niin kommunikointi- kuin tuontikäytänteissäkin. Suuren ja pienen kosmetiikkayrityksen tuontiprosessin kestossa voi olla usean vuoden ero.
Kosmetiikkabrändin tuominen Suomeen on kannattavaa niin markkinoiden kuin tuonninkin näkökulmasta. Tärkeää on, että tuotavalla kosmetiikkabrändillä on tarjottavaa jotain uutta suomalaisille kuluttajille sekä Suomen kosmetiikkamarkkinoille. Tärkeintä on usko brändiin ja sen menestymiseen jo ennestään vilkkailla kosmetiikkamarkkinoilla.
Työ jakautuu kahteen osaan, teoriapohjaiseen ja informatiiviseen osuuteen kosmetiikasta, brändistä ja brändäyksestä, tuontitoiminnasta ja Suomen markkinoista, sekä esimerkkiyritysten avulla tehdystä tutkimusosiosta. Ensimmäisessä osuudessa kerrotaan yleisesti kosmetiikasta sekä siihen liittyvistä liiketoiminnallisista aiheista, brändin ja brändäyksen merkityksestä kosmetiikan näkökulmasta, tuonnista ja siihen liittyvistä prosesseista sekä Suomen markkinoista niin tuonnin kuin kosmetiikan kannaltakin.
Opinnäytetyön toinen osio esittelee ensin kaksi esimerkkibrändiä, Skin Nutritionin ja Vichyn. Näistä Vichy on apteekkikosmetiikkasarja ja Skin Nutritionist nutrikosmetiikkasarja. Esimerkkibrändien edustajille tehtiin henkilöhaastattelut valmiiden kysymysten pohjalta. Haastatteluissa selvitettiin brändien alkuvaiheita, tuontiin liittyviä prosesseja sekä muita kohtia jotka tulee ottaa huomioon kosmetiikkabrändin tuomisessa Suomeen. Kysymykset oli lajiteltu aihealueittain jotta saataisiin mahdollisimman eheä kuva jokaisesta aiheesta. Haastattelu oli vapaamuotoinen, ja sen tärkeimmät kohdat tiivistettiin ja litteroitiin opinnäytetyöhön.
Haastatteluista saatiin kallisarvoista tietoa kosmetiikkabrändin Suomeen tuomisen monista eri vaiheista. Haastatteluiden perusteella havaittiin, että uuden kosmetiikkabrändin tuominen Suomeen on monimutkainen prosessi, mutta Suomen kuuluminen EU:hun tekee tuonnin helpoksi ja turvalliseksi. Suomeen tuonti on järkevää myös siksi, että Suomen pienuus ei aiheuta liikaa kilpailua ja suomalaiset koetaan luotettaviksi. Brändin kannalta tärkeimmiksi asioiksi nousivat brändin takana olevan yrityksen koko ja tunnettuus. Pienen yrityksen on helpompi ja nopeampi tuoda uusi brändi maahan, sillä päätökseen vaikuttavia johtoportaita on vähemmän. Tuonnin helppouteen vaikuttavat kuitenkin merkitsevästi myös tuontimaan ja valmistusmaan erot niin kommunikointi- kuin tuontikäytänteissäkin. Suuren ja pienen kosmetiikkayrityksen tuontiprosessin kestossa voi olla usean vuoden ero.
Kosmetiikkabrändin tuominen Suomeen on kannattavaa niin markkinoiden kuin tuonninkin näkökulmasta. Tärkeää on, että tuotavalla kosmetiikkabrändillä on tarjottavaa jotain uutta suomalaisille kuluttajille sekä Suomen kosmetiikkamarkkinoille. Tärkeintä on usko brändiin ja sen menestymiseen jo ennestään vilkkailla kosmetiikkamarkkinoilla.