Yritysetiikan ja työhyvinvoinnin toteutuminen laman aikana
Pirnes, Saga (2010)
Pirnes, Saga
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101413708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101413708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli yritysetiikan ja työhyvinvoinnin toteutuminen laman aikana. Tutkimuskysymys oli, miten yritysetiikan ja työhyvinvoinnin koetaan toteutuvan laman aikana. Teoriaosuuden alussa käsiteltiin etiikkaa käsitteenä ja syvennettiin sitten aihetta yritysetiikkaan sekä yleisesti että erikseen kansainvälisestä näkökulmasta. Seuraavaksi käsiteltiin lamaa ja sen vaikutuksia henkilöstöön ja viimeisenä kerrottiin tutkimusmenetelmästä keskittyen opinnäytetyössä käytettyyn kvalitatiiviseen menetelmään ja teemahaastatteluun.
Opinnäytetyöhön kuului kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi ja haastateltavat olivat eri aloilla ja asemissa työskenteleviä henkilöitä. Haastateltavat ovat betoni-, metalli- puu- ja huonekalualalta ja yksi on kioskiyrittäjä.
Tutkimuksessa kävi ilmi muun muassa se, että yritysten toiminnan eettisyydelle annetaan paljon painoarvoa ja se voi ohjata kuluttajia ostopäätöksissään hinnankin kustannuksella. Tutkimuksen mukaan lama on vaikuttanut yrityksissä hyvin laajasti ja eri tavoin, joissakin yrityksissä enemmän ja joissakin vähemmän. Esimerkiksi lomautukset ja irtisanomiset ovat koetelleet joitakin yrityksiä todella kovasti toisten selvitessä vähemmillä säästötoimenpiteillä.
Henkilöstön lomautukset ja irtisanomiset ovat olleet yleisimmät säästötoimenpiteet yrityksissä. Näistä ja muista lama-ajan leikkauksista johtuen työhyvinvointi on usein kärsinyt. Esimerkiksi henkilöstön jatkuvan vähentämisen seurauksena jäljelle jääneet työntekijät uupuvat liian suureksi kasvaneiden työtaakkojen takia ja sairaslomat lisääntyvät.
Henkilöstön vaikutusmahdollisuudet etenkin laman aikana ovat yleensä vähäiset. Osa haastatelluista henkilöistä oli sitä mieltä, ettei henkilöstöllä ole lama-aikana juuri mitään vaikutusmahdollisuuksia, mutta osan mielestä jonkinlaisia mahdollisuuksia on ja heidän mielestään kannattaa joka tapauksessa ainakin yrittää vaikuttaa asioihin.
Opinnäytetyöhön kuului kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi ja haastateltavat olivat eri aloilla ja asemissa työskenteleviä henkilöitä. Haastateltavat ovat betoni-, metalli- puu- ja huonekalualalta ja yksi on kioskiyrittäjä.
Tutkimuksessa kävi ilmi muun muassa se, että yritysten toiminnan eettisyydelle annetaan paljon painoarvoa ja se voi ohjata kuluttajia ostopäätöksissään hinnankin kustannuksella. Tutkimuksen mukaan lama on vaikuttanut yrityksissä hyvin laajasti ja eri tavoin, joissakin yrityksissä enemmän ja joissakin vähemmän. Esimerkiksi lomautukset ja irtisanomiset ovat koetelleet joitakin yrityksiä todella kovasti toisten selvitessä vähemmillä säästötoimenpiteillä.
Henkilöstön lomautukset ja irtisanomiset ovat olleet yleisimmät säästötoimenpiteet yrityksissä. Näistä ja muista lama-ajan leikkauksista johtuen työhyvinvointi on usein kärsinyt. Esimerkiksi henkilöstön jatkuvan vähentämisen seurauksena jäljelle jääneet työntekijät uupuvat liian suureksi kasvaneiden työtaakkojen takia ja sairaslomat lisääntyvät.
Henkilöstön vaikutusmahdollisuudet etenkin laman aikana ovat yleensä vähäiset. Osa haastatelluista henkilöistä oli sitä mieltä, ettei henkilöstöllä ole lama-aikana juuri mitään vaikutusmahdollisuuksia, mutta osan mielestä jonkinlaisia mahdollisuuksia on ja heidän mielestään kannattaa joka tapauksessa ainakin yrittää vaikuttaa asioihin.