Minne menet kauppa? -Suomen päivittäistavarakaupan tulevaisuuden näkymiä 2030
Sandberg, Tony (2010)
Sandberg, Tony
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101213625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101213625
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on selvitetty Suomen päivittäistavarakaupan tulevaisuuden näkymiä vuoteen 2030. Suomen päivittäistavarakauppa on viimeisten vuosikymmenien aikana kokenut isoja muutoksia siirtyessään erikoiskaupoista isoihin supermarketteihin ja ojentamispalvelusta itsepalveluun. Teknologinen kehittyminen on parantanut kustannustehokkuutta ja mahdollis-tanut näin hintojen alenemista. EAN-koodit ovat nopeuttaneet kassavirran läpikulkua ja on mahdollistanut entistä paremmin tuotetietojen hallintaa.
Kulutustottumukset ovat muuttuneet, vaikka tietyt suosikkiruoat säilyttävätkin asemansa vuosista toisiin. Luomu- ja lähiruoka ovat suuressa arvossa ja eettinen kuluttaminen näkyy Reilun Kaupan – tuotteiden myynnissä. Väestö ikääntyy ja etnistyy, millä on vaikutusta myös päivittäistavarakaupan tuotevalikoimiin. Huoli turvallisuudesta kasvaa tutkimusten mukaan myös tulevaisuudessa. Yleisesti kulutustottumukset yksilöllistyvät, mikä aiheuttaa haasteita päivittäistavarakaupalle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda Suomen päivittäistavarakaupan tulevaisuuskuvia. Tutkimuskysymykset liittyivät tuotevalikoiman kehittymiseen, päivittäistavarakaupan fyysi-seen ulkonäköön, myyjien tehtäviin ja kulutustottumusten muutoksiin. Tutkimusta varten on haastateltu 15 eri alan asiantuntijaa. Lopputuloksena syntyi neljä tulevaisuuskuvaa, joilla pyrittiin vastaamaan esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Ensimmäinen tulevaisuuskuva oli tek-nologisesti ylivertainen päivittäistavarakauppa, jossa olettamana oli voimistunut teknologinen kehityssuunta. Toisena tulevaisuuskuvana oli kuluttajan näkökulmasta parhaan tuotevalikoi-man omaava päivittäistavarakauppa, jossa keskityttiin tulevaisuuden kulutustottumusten muutoksiin ja kehitysnäkökulmiin. Kolmantena tulevaisuuskuvana oli trendit ja signaalit huo-mioiva päivittäistavarakauppa, jossa huomio keskittyi trendien ja heikkojen signaalien kehi-tyssuuntiin. Neljänneksi tulevaisuuskuvaksi luotiin mahdollisuuksien ja valintojen päivittäista-varakauppa yksilöllisiä tarpeita varten, joka oli kolmen aikaisemman tulevaisuuskuvan kombi-naatio.
Tekniikan kehittymistä on helpompi ennakoida kuin kulutustottumusten trendejä, ja kulutus-tottumusten muutokset ovat melko hitaita. Trendien varaan päivittäistavarakaupan kehitys-suuntia ei voi laskea. Niitä on hyvä seurata ja etsiä heikkoja signaaleja, mutta pääpainon on oltava muissa asioissa. Teknologia ei tule joka paikkaan jo pelkästään kustannusten vuoksi. Kuluttajan tunteminen tulevaisuudessa on tärkeää. Asiakkaat ostavat kauppojen tuotteet ja tuovat sitä myöten myymälöille rahavirtaa. Teknologia helpottaa monia asioita ja se tuo kus-tannustehokkuutta. Näiden asioiden valossa neljäs tulevaisuuskuva osoittautui todennäköi-simmäksi tulevaisuuden päivittäistavarakaupan kehityssuunnaksi.
Kulutustottumukset ovat muuttuneet, vaikka tietyt suosikkiruoat säilyttävätkin asemansa vuosista toisiin. Luomu- ja lähiruoka ovat suuressa arvossa ja eettinen kuluttaminen näkyy Reilun Kaupan – tuotteiden myynnissä. Väestö ikääntyy ja etnistyy, millä on vaikutusta myös päivittäistavarakaupan tuotevalikoimiin. Huoli turvallisuudesta kasvaa tutkimusten mukaan myös tulevaisuudessa. Yleisesti kulutustottumukset yksilöllistyvät, mikä aiheuttaa haasteita päivittäistavarakaupalle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda Suomen päivittäistavarakaupan tulevaisuuskuvia. Tutkimuskysymykset liittyivät tuotevalikoiman kehittymiseen, päivittäistavarakaupan fyysi-seen ulkonäköön, myyjien tehtäviin ja kulutustottumusten muutoksiin. Tutkimusta varten on haastateltu 15 eri alan asiantuntijaa. Lopputuloksena syntyi neljä tulevaisuuskuvaa, joilla pyrittiin vastaamaan esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Ensimmäinen tulevaisuuskuva oli tek-nologisesti ylivertainen päivittäistavarakauppa, jossa olettamana oli voimistunut teknologinen kehityssuunta. Toisena tulevaisuuskuvana oli kuluttajan näkökulmasta parhaan tuotevalikoi-man omaava päivittäistavarakauppa, jossa keskityttiin tulevaisuuden kulutustottumusten muutoksiin ja kehitysnäkökulmiin. Kolmantena tulevaisuuskuvana oli trendit ja signaalit huo-mioiva päivittäistavarakauppa, jossa huomio keskittyi trendien ja heikkojen signaalien kehi-tyssuuntiin. Neljänneksi tulevaisuuskuvaksi luotiin mahdollisuuksien ja valintojen päivittäista-varakauppa yksilöllisiä tarpeita varten, joka oli kolmen aikaisemman tulevaisuuskuvan kombi-naatio.
Tekniikan kehittymistä on helpompi ennakoida kuin kulutustottumusten trendejä, ja kulutus-tottumusten muutokset ovat melko hitaita. Trendien varaan päivittäistavarakaupan kehitys-suuntia ei voi laskea. Niitä on hyvä seurata ja etsiä heikkoja signaaleja, mutta pääpainon on oltava muissa asioissa. Teknologia ei tule joka paikkaan jo pelkästään kustannusten vuoksi. Kuluttajan tunteminen tulevaisuudessa on tärkeää. Asiakkaat ostavat kauppojen tuotteet ja tuovat sitä myöten myymälöille rahavirtaa. Teknologia helpottaa monia asioita ja se tuo kus-tannustehokkuutta. Näiden asioiden valossa neljäs tulevaisuuskuva osoittautui todennäköi-simmäksi tulevaisuuden päivittäistavarakaupan kehityssuunnaksi.