Omaisten tyytyväisyys vanhuspalvelujen tuottajaan : Hoivakartano Oy
Mattila, Suvi (2010)
Mattila, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813524
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin omaisten tyytyväisyyttä Hoivakartano Oy:n tuottamaan palveluun. Pohjana tutkimukselleni olivat Sosiaali- ja terveydenhuollon laatusuositukset, jotka jakautuvat seuraaviin teemoihin: tilat, palvelu, sisältö ja yksilöllisyys, tiedonkulku ja yhteistyö omaisten kanssa sekä tyytyväisyys henkilökuntaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta ja tarkoituksena oli käyttää myös bikva-menetelmää, mutta sen käyttö jäi vähäiseksi omaisten huonon osallistumisen vuoksi. Fokus-ryhmät järjestettiin kuitenkin kummankin Hoivakartanon yksikön henkilökunnalle, jossa käsiteltiin määrällisessä kyselyllä tulleita vastauksia. Määrällinen tutkimus suoritettiin kyselylomakkeilla, joita lähetettiin kummankin yksikön asukkaiden omaisille. Yhteensä lomakkeita lähetettiin 30 kappaletta, joista palautui 20 kappaletta. Vastausprosentti oli tällöin 66,6 %.
Vastaajat olivat kauttaaltaan erityisen tyytyväisiä palveluun ja edellä mainittuihin osa-alueisiin. Mutta avoimissa kysymyksissä tuli esille monenlaisia ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Avainsanat: Ikäihminen, Dementia, Laatu, Omainen
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta ja tarkoituksena oli käyttää myös bikva-menetelmää, mutta sen käyttö jäi vähäiseksi omaisten huonon osallistumisen vuoksi. Fokus-ryhmät järjestettiin kuitenkin kummankin Hoivakartanon yksikön henkilökunnalle, jossa käsiteltiin määrällisessä kyselyllä tulleita vastauksia. Määrällinen tutkimus suoritettiin kyselylomakkeilla, joita lähetettiin kummankin yksikön asukkaiden omaisille. Yhteensä lomakkeita lähetettiin 30 kappaletta, joista palautui 20 kappaletta. Vastausprosentti oli tällöin 66,6 %.
Vastaajat olivat kauttaaltaan erityisen tyytyväisiä palveluun ja edellä mainittuihin osa-alueisiin. Mutta avoimissa kysymyksissä tuli esille monenlaisia ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Avainsanat: Ikäihminen, Dementia, Laatu, Omainen