JOULUPUKKIMATKAILUTUOTTEEN MARKKINOINTI INTERNETISSÄ
Palokangas, Taru (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Palokangas, Taru
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella yrityksen kotisivujen avulla tapahtuvaa sähköistä markkinointia ja asiakkuuksien hallintaa. Työssä käsitellään Joulupukin esiintymispalvelua matkailun ohjelmapalvelutuotteena, yrityksille suunnatun markkinoinnin perusteita ja sähköisten, verkkopohjaisten välineiden käyttöä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Joulupukin esiintymispalvelua voitaisiin kehittää, jotta netissä tapahtuva markkinointi palvelisi paremmin kannustematkailuyrityksiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin puolistrukturoidulla kyselyllä ja kvalitatiivinen kahdella teemahaastattelulla. Kyselytutkimus lähetettiin 61 SITE Chapter Finlandin jäsenelle ja vastausprosentti oli 23 %. Kyselyn vastausten tueksi haastateltiin myös yhtä paikallista ohjelmapalveluyrittäjää. Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin teemahaastatteluina ja aiheita olivat sosiaalinen media ja kannustematkailun ja joulupukkituotteen tuotekehitys.
Tutkimuksen mukaan Joulupukin esiintymispalvelulla on vähän kysyntää kannustematkailuyrityksissä. Joulupukin esiintymispalvelutuotteen tuotekehitysnäkymä on tilaajayritysten yhteiskuntavastuun ja hyväntekeväisyyden toteuttamisessa. Kannustematkailuyritykset käyttävät vähän sähköistä kaupankäyntiä, vaikkakin merkityksen tulevaisuudessa nähtiin kasvavan. Ohjelmapalveluja yritykseltä yritykselle markkinoivan yrityksen kotisivujen tehtävänä on herättää kiinnostus ja halu yhteydenottoon ja suoraan, henkilökohtaiseen kontaktiin myyjän kanssa.
B2B-markkinointia suunnittelevan yrityksen kotisivujen tulee olla yksinkertaiset, käytettävyydeltään helpot ja selkeät ja listautua internetin hakutoiminnoissa näkyvästi. Sivujen tekstin tulee olla selkeä luettavaa tekstiä ja sen tulee sisältää hakutoiminnon avainsanoja. Yritysten loppuasiakkaat ohjataan sosiaalisen median vuorovaikutteisiin välineisiin, kuten blogeihin, Facebookiin ja Twitteriin.
Tutkimuksen mukaan Joulupukin esiintymispalvelulla on vähän kysyntää kannustematkailuyrityksissä. Joulupukin esiintymispalvelutuotteen tuotekehitysnäkymä on tilaajayritysten yhteiskuntavastuun ja hyväntekeväisyyden toteuttamisessa. Kannustematkailuyritykset käyttävät vähän sähköistä kaupankäyntiä, vaikkakin merkityksen tulevaisuudessa nähtiin kasvavan. Ohjelmapalveluja yritykseltä yritykselle markkinoivan yrityksen kotisivujen tehtävänä on herättää kiinnostus ja halu yhteydenottoon ja suoraan, henkilökohtaiseen kontaktiin myyjän kanssa.
B2B-markkinointia suunnittelevan yrityksen kotisivujen tulee olla yksinkertaiset, käytettävyydeltään helpot ja selkeät ja listautua internetin hakutoiminnoissa näkyvästi. Sivujen tekstin tulee olla selkeä luettavaa tekstiä ja sen tulee sisältää hakutoiminnon avainsanoja. Yritysten loppuasiakkaat ohjataan sosiaalisen median vuorovaikutteisiin välineisiin, kuten blogeihin, Facebookiin ja Twitteriin.