Avattaret koulunpenkillä - virtuaalimaailma oppimisympäristönä
Muje, Anu (2010)
Muje, Anu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua sosiaaliseen mediaan ja sen eri välineisiin sekä tutkia Second Life -virtuaalimaailmaa opetuksellisesta näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös pohtia sosiaalisen median tulevaisuutta ja kehittymistä lähivuosien aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulun verkko-opetuksen kehittämisryhmä.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi perehtymällä sekä sosiaalisen median että Second Lifen perustietoihin kuten myös tutustumalla esimerkkeihin niiden käyttämisestä osana opetusta. Näitä sovellettiin parannusehdotusten ja mahdollisten ongelmien listaamiseen sekä tietoteknisen opetuksen mahdollistavien seikkojen löytämiseen. Opinnäytetyössä pohdittiin myös sosiaalisen median tulevaisuutta niin yleisesti kuin opetuksenkin kannalta. Jatkuvasti muuttuvan ja kehittyvän tekniikan vuoksi tämä ei ollut helppoa puhumattakaan siitä, kuinka pian tulevaisuus voi olla nykypäivää.
Vaikka virtuaalimaailmoja on jo onnistuneesti käytetty monenlaisessa opetuksessa ja projekteissa, on se luultavasti vasta tulevaisuudessa käyttöön vakiintuva opetusympäristö. Second Life tarjoaa jo hyvän oppimisympäristön, mutta muutamat parannukset tekisivät siitä yhä soveltuvamman opetuskäyttöä ajatellen. Opetuksen järjestäminen virtuaalimaailmaan vaatii kuitenkin opettajalta vaivannäköä, jotta opiskelijat hyötyvät siitä mahdollisimman monella eri tavalla. Muutoin virtuaalimaailman käyttämisen ainoa todellinen hyöty on sen saavutettavuus lähes mistä tahansa.
Second Lifen opetuskäytön suurin ongelma ovat laitteistovaatimukset, jotka eväävät pääsyn virtuaalimaailmaan muutaman vuoden vanhan tietokoneen omistajilta kokonaan. Niille, jotka avattarena 3D-ympäristössä pääsevät liikkumaan, voi Second Life tarjota virikkeitä perinteiseen opiskeluun pelkästään erilaisen kokemuksen kautta. Uusi asiakasohjelman versiokin on suunniteltu helpottamaan opetuksessa käytettävien materiaalien jakamista virtuaalimaailman sisällä, puhumattakaan uudistuksista, joita on vielä tulossa.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi perehtymällä sekä sosiaalisen median että Second Lifen perustietoihin kuten myös tutustumalla esimerkkeihin niiden käyttämisestä osana opetusta. Näitä sovellettiin parannusehdotusten ja mahdollisten ongelmien listaamiseen sekä tietoteknisen opetuksen mahdollistavien seikkojen löytämiseen. Opinnäytetyössä pohdittiin myös sosiaalisen median tulevaisuutta niin yleisesti kuin opetuksenkin kannalta. Jatkuvasti muuttuvan ja kehittyvän tekniikan vuoksi tämä ei ollut helppoa puhumattakaan siitä, kuinka pian tulevaisuus voi olla nykypäivää.
Vaikka virtuaalimaailmoja on jo onnistuneesti käytetty monenlaisessa opetuksessa ja projekteissa, on se luultavasti vasta tulevaisuudessa käyttöön vakiintuva opetusympäristö. Second Life tarjoaa jo hyvän oppimisympäristön, mutta muutamat parannukset tekisivät siitä yhä soveltuvamman opetuskäyttöä ajatellen. Opetuksen järjestäminen virtuaalimaailmaan vaatii kuitenkin opettajalta vaivannäköä, jotta opiskelijat hyötyvät siitä mahdollisimman monella eri tavalla. Muutoin virtuaalimaailman käyttämisen ainoa todellinen hyöty on sen saavutettavuus lähes mistä tahansa.
Second Lifen opetuskäytön suurin ongelma ovat laitteistovaatimukset, jotka eväävät pääsyn virtuaalimaailmaan muutaman vuoden vanhan tietokoneen omistajilta kokonaan. Niille, jotka avattarena 3D-ympäristössä pääsevät liikkumaan, voi Second Life tarjota virikkeitä perinteiseen opiskeluun pelkästään erilaisen kokemuksen kautta. Uusi asiakasohjelman versiokin on suunniteltu helpottamaan opetuksessa käytettävien materiaalien jakamista virtuaalimaailman sisällä, puhumattakaan uudistuksista, joita on vielä tulossa.