Sosiaalinen media markkinointiviestinnän välineenä KontaktiVerkko Suomi Oy:ssä
Ojanperä, Perttu (2010)
Ojanperä, Perttu
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median käyttöä yleisesti b-to-b markki-nointiviestinnässä, sekä erityisesti KontaktiVerkko Suomi Oy:ssä. Aihetta tarkastellaan kirjallisuuden sekä verkkomateriaalien pohjalta. Koko työn tarkoitus on luoda selkeä ja koottu käsitys siitä, miten pk- ja mikroyrityskokoluokassa toimiva b-to-b –yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässään.
Työ on hankkeistettu KontaktiVerkko Suomi Oy:lle. Kirjoittaja toimii Kontakti-Verkko Suomen palkattuna työntekijänä kesäkuusta 2010 alkaen.
Aihe on tällä hetkellä Suomessa hyvin suosittu, mutta onnistuneita esimerkkejä löytyy tässä vaiheessa vähän. Sosiaalista mediaa pidetään yleisesti ilmaisena kanavana, mutta opinnäytteen mukaan tämä ei ole asian todellinen tila, vaan sosiaa-linen media on resursoitava kuten muutkin mediaratkaisut.
Tutkimustuloksia sosiaalisen median käytöstä yrityksissä on Suomessa edelleen hyvin vähän, joten strategioiden laatiminen vaatii yrityksen kohderyhmien erinomaista tuntemusta.
Tulevaisuudessa sosiaalinen media on yhä suurempi osa yritysviestintää. Tämä tarkoittaa yhä avoimempaa kanssakäymistä sidosryhmien kanssa. Ne yritykset, jotka ensimmäisenä osaavat hyödyntää uudet toimintamallit, pääsevät ulosmittaamaan suurimmat voitot. Aktiivisesti ulos sosiaalisesta mediasta jättäytyvät yritykset jäävät altavastaajan asemaan hyvin nopeasti.
Tämän opinnäytetyön perusteella b-to-b –kentässä toimiva yritys voi peilata omia mahdollisuuksiaan sosiaalisen median hyödyntämisessä. Työssä käsitellään myös strategian luomista ja oikeiden sovellusten sekä palveluiden valintaa. Suunnittelematon sosiaalisen median toiminta voi pahimmillaan olla hyvin tuhoisaa yrityksen imagolle. Tästä syystä tarkka suunnittelu ja tulosten seuranta on hyvin tärkeää.
Työ on hankkeistettu KontaktiVerkko Suomi Oy:lle. Kirjoittaja toimii Kontakti-Verkko Suomen palkattuna työntekijänä kesäkuusta 2010 alkaen.
Aihe on tällä hetkellä Suomessa hyvin suosittu, mutta onnistuneita esimerkkejä löytyy tässä vaiheessa vähän. Sosiaalista mediaa pidetään yleisesti ilmaisena kanavana, mutta opinnäytteen mukaan tämä ei ole asian todellinen tila, vaan sosiaa-linen media on resursoitava kuten muutkin mediaratkaisut.
Tutkimustuloksia sosiaalisen median käytöstä yrityksissä on Suomessa edelleen hyvin vähän, joten strategioiden laatiminen vaatii yrityksen kohderyhmien erinomaista tuntemusta.
Tulevaisuudessa sosiaalinen media on yhä suurempi osa yritysviestintää. Tämä tarkoittaa yhä avoimempaa kanssakäymistä sidosryhmien kanssa. Ne yritykset, jotka ensimmäisenä osaavat hyödyntää uudet toimintamallit, pääsevät ulosmittaamaan suurimmat voitot. Aktiivisesti ulos sosiaalisesta mediasta jättäytyvät yritykset jäävät altavastaajan asemaan hyvin nopeasti.
Tämän opinnäytetyön perusteella b-to-b –kentässä toimiva yritys voi peilata omia mahdollisuuksiaan sosiaalisen median hyödyntämisessä. Työssä käsitellään myös strategian luomista ja oikeiden sovellusten sekä palveluiden valintaa. Suunnittelematon sosiaalisen median toiminta voi pahimmillaan olla hyvin tuhoisaa yrityksen imagolle. Tästä syystä tarkka suunnittelu ja tulosten seuranta on hyvin tärkeää.