Jaetun asiantuntijuuden toteutus hajautetussa organisaatiossa : Case: Oppimissuunnitelma mediatalon tuottajille
Sirén, Lea (2010)
Sirén, Lea
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413398
Tiivistelmä
Pirkanmaalainen mediatalo toimii viidellä paikkakunnalla. Yrityksen tuottajat eli ilmoi-tusvalmistajat tapaavat harvoin toisiaan, joten jaetulle asiantuntijuudelle oli luonnostaan harvoin tilaisuutta. Yritys muutti vuosi sitten myynnin näkökulmaa voimakkaasti asia-kaslähtöiseen suuntaan. Tästä oli seurauksena se, että eri toimipisteissä eteen tulleita uusia tilanteita ratkaistiin hyvin erilaisin tavoin. Huomattiin, että yhdessä toimipisteessä tietyt asiat sujuivat hyvin ja toisessa taas toiset. Hyväksi havaitut toimintatavat eivät kuitenkaan siirtyneet yksiköstä toiseen.
Organisaatiossa syntyi tarvetta jakaa asiantuntijuutta niin tuottajien keskuudessa kuin tuottajien ja myyntineuvottelijoiden välillä. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli saada mediatalossa alkuun tuottajien jaettuun asiantuntijuuteen perustuva oppimispro-sessi sekä laatia oppimissuunnitelma.
Jaetun asiantuntijuuden syntymistä tarkasteltiin hiljaisen tiedon näkyväksi saattamisen, yhteisöllisyyden ja luottamuksen kautta. Hiljaisen tiedon näkyvyys luo yhteisöllisyyttä, joka puolestaan tuottaa jaettua asiantuntijuutta. Prosessi tarvitsee myös reflektiota, jolla voidaan joko vahvistaa tai korjata oppimisprosessin suuntaa. Tämä reflektio rohkaisee edelleen saattamaan hiljaista tietoa näkyväksi. Jaettua asiantuntijuutta tarkasteltiin myös johtamisen ja tavoitteellisuuden näkökulmasta.
Teoriapohjaan ja yrityksen oppimiskokemuksiin nojaten mediatalon tuottajille syntyi oppimissuunnitelma, jota lähdettiin toteuttamaan syksyllä 2010. Myöhemmin samaa jaetun asiantuntijuuden menetelmää on tarkoitus laajentaa myös muihin yrityksen am-mattiryhmiin sekä ammattiryhmien rajapinnoille eri henkilöstöryhmien välille.
Oppimisprosessin aloittamisella tavoitellaan pitkäjänteistä toimintaa, joka johtaa askel askeleelta kohti oppivaa organisaatiota. Aloitetun oppimisprosessin on myös tarkoitus tuottaa jatkossa uusia ideoita ja toimintatapoja sekä kehittää työtä.
Organisaatiossa syntyi tarvetta jakaa asiantuntijuutta niin tuottajien keskuudessa kuin tuottajien ja myyntineuvottelijoiden välillä. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli saada mediatalossa alkuun tuottajien jaettuun asiantuntijuuteen perustuva oppimispro-sessi sekä laatia oppimissuunnitelma.
Jaetun asiantuntijuuden syntymistä tarkasteltiin hiljaisen tiedon näkyväksi saattamisen, yhteisöllisyyden ja luottamuksen kautta. Hiljaisen tiedon näkyvyys luo yhteisöllisyyttä, joka puolestaan tuottaa jaettua asiantuntijuutta. Prosessi tarvitsee myös reflektiota, jolla voidaan joko vahvistaa tai korjata oppimisprosessin suuntaa. Tämä reflektio rohkaisee edelleen saattamaan hiljaista tietoa näkyväksi. Jaettua asiantuntijuutta tarkasteltiin myös johtamisen ja tavoitteellisuuden näkökulmasta.
Teoriapohjaan ja yrityksen oppimiskokemuksiin nojaten mediatalon tuottajille syntyi oppimissuunnitelma, jota lähdettiin toteuttamaan syksyllä 2010. Myöhemmin samaa jaetun asiantuntijuuden menetelmää on tarkoitus laajentaa myös muihin yrityksen am-mattiryhmiin sekä ammattiryhmien rajapinnoille eri henkilöstöryhmien välille.
Oppimisprosessin aloittamisella tavoitellaan pitkäjänteistä toimintaa, joka johtaa askel askeleelta kohti oppivaa organisaatiota. Aloitetun oppimisprosessin on myös tarkoitus tuottaa jatkossa uusia ideoita ja toimintatapoja sekä kehittää työtä.