Routimisen ehkäisy ratarakenteessa kuivatusta parantamalla
Helaja, Olli-Pekka (2010)
Helaja, Olli-Pekka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013346
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Liikenneviraston tilauksesta. Työn tavoitteena on tutkia kuivatuksen parantamisen vaikutuksia routimisen ehkäisyyn.
Routimista ja sen ehkäisyä on tutkittu paljon viimeisten vuosien aikana. Tutkimukset ovat osoittaneet rataverkolla olevan routivaa materiaalia radan rakenteissa ja routimattoman rakennekerroksen paksuus on osin riittämätön. Alusrakenteen routiessa on todennäköistä, että routahaittoja voidaan ehkäistä kuivatusta parantamalla.
Työn alkuosassa käydään läpi radan rakennetta ja sen kuivatuksen periaatteita sekä kuinka rataosa arvioidaan sille tehtyjen tarkastusten pohjalta. Esitetään eri kunnossapitotasojen kriteerejä raiteen tasaisuusvaatimuksiin ja käydään läpi uusien ja parannettavien ratojen routamitoituksen periaatteita. Lisäksi käsitellään routimista ja siihen läheisesti liittyviä tekijöitä sekä rataverkolla ilmenneidenroutavaurioiden syitä ja seurauksia.
Tutkimusosassa tarkastellaan kolmea rataosaa ja seurataan niiden routavaurioiden kehittymistä eri aikaväleillä. Tutkimukseen valitut rataosat ovat Huutokoski - Savonlinna, Varkaus - Heinävesi ja Luumäki - Lappeenranta. Rataosilla kuivatusta on parannettu perusparannusten yhteydessä lähivuosien aikana. Tietoa routavaurioista saadaan EMMA-radantarkastusvaunun mittaustuloksista. Huomioitavia asioita olivat talvien ankaruudet, routivan pohjamaan taso, tukikerroksen laatu ja radan profiili.
Tutkimukset osoittivat kuivatuksen parantamisen vähentäneen routavaurioiden syntyä. Jatkossa toimenpidettä voidaan suositella käytettäväksi vähäliikenteisillä
radoilla, jossa raiteen tasaisuusvaatimukset ovat väljemmät. Pääradoilla, joissa raiteen tasaisuusvaatimukset ovat hyvin tiukat, ei riittäviin tuloksiin todennäköisesti
päästä.
Routimista ja sen ehkäisyä on tutkittu paljon viimeisten vuosien aikana. Tutkimukset ovat osoittaneet rataverkolla olevan routivaa materiaalia radan rakenteissa ja routimattoman rakennekerroksen paksuus on osin riittämätön. Alusrakenteen routiessa on todennäköistä, että routahaittoja voidaan ehkäistä kuivatusta parantamalla.
Työn alkuosassa käydään läpi radan rakennetta ja sen kuivatuksen periaatteita sekä kuinka rataosa arvioidaan sille tehtyjen tarkastusten pohjalta. Esitetään eri kunnossapitotasojen kriteerejä raiteen tasaisuusvaatimuksiin ja käydään läpi uusien ja parannettavien ratojen routamitoituksen periaatteita. Lisäksi käsitellään routimista ja siihen läheisesti liittyviä tekijöitä sekä rataverkolla ilmenneidenroutavaurioiden syitä ja seurauksia.
Tutkimusosassa tarkastellaan kolmea rataosaa ja seurataan niiden routavaurioiden kehittymistä eri aikaväleillä. Tutkimukseen valitut rataosat ovat Huutokoski - Savonlinna, Varkaus - Heinävesi ja Luumäki - Lappeenranta. Rataosilla kuivatusta on parannettu perusparannusten yhteydessä lähivuosien aikana. Tietoa routavaurioista saadaan EMMA-radantarkastusvaunun mittaustuloksista. Huomioitavia asioita olivat talvien ankaruudet, routivan pohjamaan taso, tukikerroksen laatu ja radan profiili.
Tutkimukset osoittivat kuivatuksen parantamisen vähentäneen routavaurioiden syntyä. Jatkossa toimenpidettä voidaan suositella käytettäväksi vähäliikenteisillä
radoilla, jossa raiteen tasaisuusvaatimukset ovat väljemmät. Pääradoilla, joissa raiteen tasaisuusvaatimukset ovat hyvin tiukat, ei riittäviin tuloksiin todennäköisesti
päästä.