Pienryhmätoiminnan ydintä luomassa : ”Ollaan jossakin, sitten tehään jotain, pidetään kavereitten kanssa hauskaa samalla ja se onki siinä.”
Sorsa, Leeni (2010)
Sorsa, Leeni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913330
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni Joensuun nuorisotoimen pienryhmätoimintaan, ja lähtökohtaisena ideana tutkimuksessa oli, tuoda pienryhmien poikien mielipiteitä esille liittyen kyseiseen toimintaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tavoitteiden merkityksellisyyttä poikien näkökulmasta. Mitkä tavoitteet osoittautuivat merkitykselliseksi ajatellen itse toiminnan ydintä, sitoutumista toimintaa kohden sekä millä toiminnan muodoilla on pojille eniten merkitystä?
Lisäksi pyrin tutkimaan mahdollisia yhtymäkohtia näiden poikien henkilökohtaisten ja merkityksellisten tavoitteiden sekä pienryhmätoiminnassa yleisesti asetettujen tavoitteiden väliltä. Ja näiden yhtymäkohtien avuin pyrin rakentamaan selkeää pohjaa siihen, mille tavoitteille toiminta tulisi rakentaa. Sillä nämä yhtymäkohdat osoittavat niin ohjaajille kuin pojille merkitykselliset tavoitteet, ja ovat näin hyvä pohja siihen, mihin toiminnan ydin pyrkii, eli sosiaaliselle vahvistamiselle.
Tein laadullisen tutkimuksen ja kohderyhmäni tutkimuksessa oli pienryhmätoiminnan pojat. Minulla oli teemoitetut yksilöhaastattelut, jotka suoritin kesällä. Minulla oli yhteensä haastatteluissa 12 poikaa, ja neljä eri pienryhmää. Pojat olivat 11–15-vuotiaita, niin pienluokilta kuin yleisopetuksesta. Analysoin tutkimuskysymykset ensin ryhmäkohtaisesti ja sitten tein näistä mahdolliset yhteenvedot.
Koska tutkimus oli laadullinen ja kohdejoukossani oli hyvin erilaisia persoonia, on tutkimus tuloksia luettava varauksella. Mutta tutkimus osoitti kuitenkin selkeästi sen kuinka pojille ovat toiset asiat merkityksellisempiä pienryhmätoiminnassa kuin toiset, ja pojilla löytyy myös tavoitteita toimintaa kohtaan. Ei ole yhdentekevää mitä tai miten pienryhmissä toimitaan. Pari tavoitetta nousi myös selkeämmin yli muiden tavoitteiden, kun pyrin etsimään yhtymäkohtia niin poikien henkilökohtaisista kuin pienryhmätoiminnan yleisistä tavoitteista. Kyseiset tavoitteet olivat; mielekkään ja kehittävän toiminnan löytäminen ja kehittäminen sekä ryhmässä toimimisen oppiminen ja kehittäminen. Ja nämä on hyvä huomioida toimintaa rakentaessa aina niin uudelle kuin vanhalle ryhmälle.
Tutkimus siis pystyi antamaan hyötyä pienryhmätoiminnalle ja ohjaajille jatkoa ajatellen siinä määrin, että tutkimus osoitti nyt selkeästi todeksi mitä pojat kaipaavat toiminnalta ja mihin tavoitteisiin tulisi jatkossa panostaa, jotta voidaan yltää loppuihinkin tavoitteisiin. Tutkimuksella saatiin kuva siitä mikä pienryhmätoiminnassa on se merkittävin asia, pojat huomioon ottaen, jotta toiminta voisi ylipäätänsä toimia. Ja olla tätä kautta lähempänä taas sitä, mihin koko sosiaalinen vahvistaminen pyrkii.
Lisäksi pyrin tutkimaan mahdollisia yhtymäkohtia näiden poikien henkilökohtaisten ja merkityksellisten tavoitteiden sekä pienryhmätoiminnassa yleisesti asetettujen tavoitteiden väliltä. Ja näiden yhtymäkohtien avuin pyrin rakentamaan selkeää pohjaa siihen, mille tavoitteille toiminta tulisi rakentaa. Sillä nämä yhtymäkohdat osoittavat niin ohjaajille kuin pojille merkitykselliset tavoitteet, ja ovat näin hyvä pohja siihen, mihin toiminnan ydin pyrkii, eli sosiaaliselle vahvistamiselle.
Tein laadullisen tutkimuksen ja kohderyhmäni tutkimuksessa oli pienryhmätoiminnan pojat. Minulla oli teemoitetut yksilöhaastattelut, jotka suoritin kesällä. Minulla oli yhteensä haastatteluissa 12 poikaa, ja neljä eri pienryhmää. Pojat olivat 11–15-vuotiaita, niin pienluokilta kuin yleisopetuksesta. Analysoin tutkimuskysymykset ensin ryhmäkohtaisesti ja sitten tein näistä mahdolliset yhteenvedot.
Koska tutkimus oli laadullinen ja kohdejoukossani oli hyvin erilaisia persoonia, on tutkimus tuloksia luettava varauksella. Mutta tutkimus osoitti kuitenkin selkeästi sen kuinka pojille ovat toiset asiat merkityksellisempiä pienryhmätoiminnassa kuin toiset, ja pojilla löytyy myös tavoitteita toimintaa kohtaan. Ei ole yhdentekevää mitä tai miten pienryhmissä toimitaan. Pari tavoitetta nousi myös selkeämmin yli muiden tavoitteiden, kun pyrin etsimään yhtymäkohtia niin poikien henkilökohtaisista kuin pienryhmätoiminnan yleisistä tavoitteista. Kyseiset tavoitteet olivat; mielekkään ja kehittävän toiminnan löytäminen ja kehittäminen sekä ryhmässä toimimisen oppiminen ja kehittäminen. Ja nämä on hyvä huomioida toimintaa rakentaessa aina niin uudelle kuin vanhalle ryhmälle.
Tutkimus siis pystyi antamaan hyötyä pienryhmätoiminnalle ja ohjaajille jatkoa ajatellen siinä määrin, että tutkimus osoitti nyt selkeästi todeksi mitä pojat kaipaavat toiminnalta ja mihin tavoitteisiin tulisi jatkossa panostaa, jotta voidaan yltää loppuihinkin tavoitteisiin. Tutkimuksella saatiin kuva siitä mikä pienryhmätoiminnassa on se merkittävin asia, pojat huomioon ottaen, jotta toiminta voisi ylipäätänsä toimia. Ja olla tätä kautta lähempänä taas sitä, mihin koko sosiaalinen vahvistaminen pyrkii.