”Siellä palvelu pelaa ihan hyvin” : Nuorten näkemyksiä ja odotuksia kouluterveydenhuollon henkisen tuen tarjoamisesta
Rusi, Miia (2010)
Rusi, Miia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913298
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten näkemyksiä kouluterveydenhuollon henkisen tuen tarjoamisesta sekä heidän odotuksiaan tulevaisuuden kouluterveydenhuollolle, miten sitä voisi kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena on olla mukana kehittämässä kouluterveydenhuollon, terveydenhoitajan ja koululääkärin, henkisen tuen tarjoamista lasten ja nuorten sekä yhteiskunnan tarpeiden mukaiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kysely sisälsi kysymyksiä kouluterveydenhuollon tarjoaman henkisen tuen eri alueilta koskien oppilaiden tämän hetkisiä näkemyksiä sekä odotuksia palvelulta jatkossa. Kyselylomakkeessa oli kuusi strukturoitua kysymystä, kolme strukturoidun ja avoimen kysymyksen välimuotoa, 33 asteikkokysymystä sekä kaksi avointa kysymystä. Kyselyyn vastasivat Harjavallan keskustan koulun sattumanvaraisesti valitut kahdeksannet ja yhdeksännet vuosiluokat keväällä 2010.
Kyselyn vastaukset analysoitiin tilasto-ohjelman avulla. Tulokset ovat opinnäytetyössä esitetty sanallisesti sekä kuvioiden ja taulukoiden avulla. Tulokset on lisäksi ryhmitelty nuorten näkemyksiin ja odotuksiin. Avointen kysymysten vastaukset on esitetty yhteenvetoina sekä suorina lainauksina.
Tulosten mukaan nuoret olivat kouluterveydenhuollon toimintaan yleisesti ottaen tyytyväisiä ja kouluterveydenhuollon mahdollisuuksia tukea erilaisissa tilanteissa pidetään riittävinä. Vaikka kouluterveydenhuoltoon oltiin pääosin tyytyväisiä eri osa-alueilla, suuri osa nuorista ei silti kääntyisi kouluterveydenhoitajan tai -lääkärin puoleen henkistä tukea tarvitessaan. Kuunteleminen ja kannustaminen olisivat nuorten mielestä tärkeimpiä henkisen tukemisen keinoja kouluterveydenhuollossa. Nuoret pitäisivät tärkeänä kouluterveydenhuollon vastaanotolla esimerkiksi terveystarkastusten yhteydessä keskusteltavan erityisesti koulussa jaksamisesta ja ystävyyssuhteista.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kysely sisälsi kysymyksiä kouluterveydenhuollon tarjoaman henkisen tuen eri alueilta koskien oppilaiden tämän hetkisiä näkemyksiä sekä odotuksia palvelulta jatkossa. Kyselylomakkeessa oli kuusi strukturoitua kysymystä, kolme strukturoidun ja avoimen kysymyksen välimuotoa, 33 asteikkokysymystä sekä kaksi avointa kysymystä. Kyselyyn vastasivat Harjavallan keskustan koulun sattumanvaraisesti valitut kahdeksannet ja yhdeksännet vuosiluokat keväällä 2010.
Kyselyn vastaukset analysoitiin tilasto-ohjelman avulla. Tulokset ovat opinnäytetyössä esitetty sanallisesti sekä kuvioiden ja taulukoiden avulla. Tulokset on lisäksi ryhmitelty nuorten näkemyksiin ja odotuksiin. Avointen kysymysten vastaukset on esitetty yhteenvetoina sekä suorina lainauksina.
Tulosten mukaan nuoret olivat kouluterveydenhuollon toimintaan yleisesti ottaen tyytyväisiä ja kouluterveydenhuollon mahdollisuuksia tukea erilaisissa tilanteissa pidetään riittävinä. Vaikka kouluterveydenhuoltoon oltiin pääosin tyytyväisiä eri osa-alueilla, suuri osa nuorista ei silti kääntyisi kouluterveydenhoitajan tai -lääkärin puoleen henkistä tukea tarvitessaan. Kuunteleminen ja kannustaminen olisivat nuorten mielestä tärkeimpiä henkisen tukemisen keinoja kouluterveydenhuollossa. Nuoret pitäisivät tärkeänä kouluterveydenhuollon vastaanotolla esimerkiksi terveystarkastusten yhteydessä keskusteltavan erityisesti koulussa jaksamisesta ja ystävyyssuhteista.