Vertaistukitoiminta kotiäitien jaksamisen tukena
Myllykoski, Kaisa (2010)
Myllykoski, Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli järjestää vertaistukitoimintaa kotona kotityötä tekeville äideille. Päätavoite opinnäytetyössä oli antaa kotiäideille tukea vertaisryhmän avulla. Tarkoituksena oli tutustuttaa ryhmän äidit paremmin toisiinsa ja saada heidät muodostamaan sosiaalinen verkosto, johon voi tukeutua. Toiminnan myötä toiveena oli saada äidit jatkamaan tapaamisia omaehtoisesti. Yhtenä työn tarkoituksena oli muodostaa kotihoidossa oleville lapsille vertaisiaan sosiaalisia suhteita ja samalla opettaa lapsia toimimaan muiden lasten kanssa. Työssä myös kehitettiin omaa ammatillisuutta ryhmätoiminnan ohjaajana.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Keväällä 2010 suunniteltiin ja toteutettiin kolme tapaamiskertaa. Kohderyhmänä oli 12 äitiä lapsineen. Tapaamiskertojen kautta tutkittiin, saavatko äidit jaksamiseensa tukea tämän tyyppisestä vertaisryhmästä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineistoa saatiin osallistuvan havainnoinnin sekä äideiltä saadun palautteen avulla.
Aiheen ajankohtaisuus ja omakohtaisuus sekä mielenkiinto toiminnalliseen opinnäytetyöhön olivat syy tällaisen työn tekemiseen. Tutkimuksen tekoon vaikutti kiinnostus siihen, voiko järjestetyllä toiminnalla auttaa kotiäitejä ja sitä kautta perheitä jaksamaan paremmin.
Opinnäytetyöraportissa selitetään keskeisiä työhön liittyviä käsitteitä kuten vertaistukea ja äitiyttä. Näin pyrittiin saamaan työ paremmin ymmärrettäväksi. Raporttiin on kirjoitettu myös työtä tukeva teoriapohja.
Opinnäytetyötä varten järjestettiin kolme tapaamiskertaa, joihin osallistui ryhmä äitejä ja lapsia. Havaintojen ja palautteen pohjalta voidaan todeta, että työssä tapahtunut toiminta tukee äitejä jaksamaan paremmin. Tällainen ryhmätoiminta myös mahdollistaa sosiaalisen verkoston syntymisen niin äideille kuin lapsillekin. Äidit aikoivat jatkaa tapaamisia. Lisäksi työn tekeminen antoi varmuutta ryhmän ohjaukseen sekä antoi lisäideoita niin omaan elämään kuin tulevaa työuraa varten.
Opinnäytetyö tuki aiempia tutkimustuloksia vertaistuen hyödyllisyydestä sekä antoi työvälineitä äitien ja sitä kautta perheiden auttamiseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Keväällä 2010 suunniteltiin ja toteutettiin kolme tapaamiskertaa. Kohderyhmänä oli 12 äitiä lapsineen. Tapaamiskertojen kautta tutkittiin, saavatko äidit jaksamiseensa tukea tämän tyyppisestä vertaisryhmästä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineistoa saatiin osallistuvan havainnoinnin sekä äideiltä saadun palautteen avulla.
Aiheen ajankohtaisuus ja omakohtaisuus sekä mielenkiinto toiminnalliseen opinnäytetyöhön olivat syy tällaisen työn tekemiseen. Tutkimuksen tekoon vaikutti kiinnostus siihen, voiko järjestetyllä toiminnalla auttaa kotiäitejä ja sitä kautta perheitä jaksamaan paremmin.
Opinnäytetyöraportissa selitetään keskeisiä työhön liittyviä käsitteitä kuten vertaistukea ja äitiyttä. Näin pyrittiin saamaan työ paremmin ymmärrettäväksi. Raporttiin on kirjoitettu myös työtä tukeva teoriapohja.
Opinnäytetyötä varten järjestettiin kolme tapaamiskertaa, joihin osallistui ryhmä äitejä ja lapsia. Havaintojen ja palautteen pohjalta voidaan todeta, että työssä tapahtunut toiminta tukee äitejä jaksamaan paremmin. Tällainen ryhmätoiminta myös mahdollistaa sosiaalisen verkoston syntymisen niin äideille kuin lapsillekin. Äidit aikoivat jatkaa tapaamisia. Lisäksi työn tekeminen antoi varmuutta ryhmän ohjaukseen sekä antoi lisäideoita niin omaan elämään kuin tulevaa työuraa varten.
Opinnäytetyö tuki aiempia tutkimustuloksia vertaistuen hyödyllisyydestä sekä antoi työvälineitä äitien ja sitä kautta perheiden auttamiseen.