Kehitysyhteistyöprojektin arviontia osallistuneiden perheiden näkökulmasta Tansaniassa
Marshalls, Tuula (2010)
Marshalls, Tuula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713239
Tiivistelmä
Suurin osa suomalaisista pitää kehittyneiden maiden vastuuna auttaa köyhempiä maita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Tansaniassa yksittäisen kehitysyhteistyöprojektin kautta vuosina 1995 - 1999 annettua avustusta ja avustettujen henkilöiden nykyisistä elinolosuhteiden.Perheiden näkökulmasta saatujen tietojen pohjalta pohditaan kehitysyhteistyön terveyttä edistävää merkitystä.
Tässä työssä kehitysyhteistyöllä terveyden edistämisen näkökulmasta tarkoitetaan toimintaa, jonka päämääränä on solidaarisesti edistää terveyttä. Kansainvälisten tai kansallisten kehitysyhteistyöhankkeiden kautta panostetaan joko suoraan terveyden edistämiseen tai välillisesti kohentamalla elämän muita terveyteen vaikuttavia osa-alueita.
Opinnäytetyö pohjautuu kansalaisjärjestö Fida International ry:n vuonna 1993 käynnistämään Itärannan AIDS-orpo projektiin (East Shore AIDS Orphans`Project, ESAO). Projektin päätavoitteena oli mahdollistaa AIDS-orpojen peruskoulutus sekä tukea perheitä muiden avustustoimintojen kautta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat;
1. Millaista avustusta perheet ovat saaneet ESAO -projektin kautta vuosina 1995 - 1999?
2. Miten huoltaja arvioi avustuksen merkityksen lasten elämässä?
3. Millaisia ehdotuksia projektiin osallistuneilla on terveyden edistämiseen tähtäävän kehitysyhteistyöprojektin kehittämiseksi?
Opinnäytetyöprosessiin kuului suunnittelu, tutkimusluvan hakeminen, tansanialaisten tutkimusavustajien rekrytointi ja kouluttaminen sekä haastattelulomakkeen suahiliksi kääntäminen. Prosessiin kuulunut kyselyaineisto kerättiin marraskuussa 2009 Tansaniassa, jonka jälkeen se lähetettiin analysoitavaksi Suomeen. Analyysi valmistui keväällä 2010. Analyysissa käytettiin tilastollisia kuvailevia menetelmiä sekä laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimusjoukko valittiin alueellisen saavutettavuuteen perustuvalla harkinnanvaraisella otoksella. Näin näytteen kautta saatiin tietoa 12 ESAO -projektin aikana avustetun perheen 48 lapsesta. Tutkimusjoukosta ei ole aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella huoltajat arvioivat koulutuksen olevan ylivoimaisesti tärkein ESAO -projektin kautta annettu avustusmuoto. Tutkimustulokset myös osoittavat lähes 80% avustetuista lapsista pystyneen hyödyntämään projektin kautta annetusta avustuksesta noin kolmanneksen parantaessa tansanialaisen mittapuun mukaan sosioekonomista asemaansa paremmalla työllä sekä ylemmän asteen koulutuksen saaneiden määrä kaksinkertaistumisella tutkimusajankohdan jälkeen. Johtopäätöksenä voidaan sanoa avustettujen lasten terveyden edistämisen mahdollisuuksien lisääntyneen. Näytteen tutkimustulokset ovat suuntaa-antavia.
Tässä työssä kehitysyhteistyöllä terveyden edistämisen näkökulmasta tarkoitetaan toimintaa, jonka päämääränä on solidaarisesti edistää terveyttä. Kansainvälisten tai kansallisten kehitysyhteistyöhankkeiden kautta panostetaan joko suoraan terveyden edistämiseen tai välillisesti kohentamalla elämän muita terveyteen vaikuttavia osa-alueita.
Opinnäytetyö pohjautuu kansalaisjärjestö Fida International ry:n vuonna 1993 käynnistämään Itärannan AIDS-orpo projektiin (East Shore AIDS Orphans`Project, ESAO). Projektin päätavoitteena oli mahdollistaa AIDS-orpojen peruskoulutus sekä tukea perheitä muiden avustustoimintojen kautta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat;
1. Millaista avustusta perheet ovat saaneet ESAO -projektin kautta vuosina 1995 - 1999?
2. Miten huoltaja arvioi avustuksen merkityksen lasten elämässä?
3. Millaisia ehdotuksia projektiin osallistuneilla on terveyden edistämiseen tähtäävän kehitysyhteistyöprojektin kehittämiseksi?
Opinnäytetyöprosessiin kuului suunnittelu, tutkimusluvan hakeminen, tansanialaisten tutkimusavustajien rekrytointi ja kouluttaminen sekä haastattelulomakkeen suahiliksi kääntäminen. Prosessiin kuulunut kyselyaineisto kerättiin marraskuussa 2009 Tansaniassa, jonka jälkeen se lähetettiin analysoitavaksi Suomeen. Analyysi valmistui keväällä 2010. Analyysissa käytettiin tilastollisia kuvailevia menetelmiä sekä laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimusjoukko valittiin alueellisen saavutettavuuteen perustuvalla harkinnanvaraisella otoksella. Näin näytteen kautta saatiin tietoa 12 ESAO -projektin aikana avustetun perheen 48 lapsesta. Tutkimusjoukosta ei ole aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella huoltajat arvioivat koulutuksen olevan ylivoimaisesti tärkein ESAO -projektin kautta annettu avustusmuoto. Tutkimustulokset myös osoittavat lähes 80% avustetuista lapsista pystyneen hyödyntämään projektin kautta annetusta avustuksesta noin kolmanneksen parantaessa tansanialaisen mittapuun mukaan sosioekonomista asemaansa paremmalla työllä sekä ylemmän asteen koulutuksen saaneiden määrä kaksinkertaistumisella tutkimusajankohdan jälkeen. Johtopäätöksenä voidaan sanoa avustettujen lasten terveyden edistämisen mahdollisuuksien lisääntyneen. Näytteen tutkimustulokset ovat suuntaa-antavia.