VAMK-täydennyskoulutusten asiakastyytyväisyys
Korpi, Kaija (2010)
Korpi, Kaija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092613224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092613224
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on osa VAMKin täydennyskoulutuksen laatutyöskentelyä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia järjestetyistä
täydennyskoulutuksista.
Ammattikorkeakoulutuksella on lakisääteinen perusta, täydennyskoulutus on osa
ammattikorkeakoulujen perustehtävää. Sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilö on
velvollinen ylläpitämään ja kehittämään ammattitoiminnan edellyttämää
ammattitaitoa. Koulutuksen tulee olla laadukasta ja huomioida asiakkaiden
odotukset, tarpeet ja vaatimukset, näitä selvitetään asiakastyytyväisyyskyselyin ja
arvioidaan koulutusta.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto oli kerätty
kyselylomakkeiden avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä apuna
Excel- taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan koulutus kokonaisuutena vastasi odotuksia. Oman
ammattitaidon vahvistamiseksi toivottiin lisää ajankohtaista tietoa. Aika asetti
rajat aiheiden syvällisempään tarkasteluun. Koulutus koettiin hyödylliseksi
omien työtehtävien kannalta. Opiskelijoista suurin osa oli sitä mieltä, että
luennoitsijat olivat ammattitaitoisia ja hyvin valmistautuneita, osasivat esittää
aiheensa hyvin ja he motivoivat opiskelijoita. Yhteistyötä koulutuksen järjestäjien
ja tilaajien kesken tulisi tiivistää, näin koulutuksen aihe ja kohde tarkentuisivat
paremmin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia järjestetyistä
täydennyskoulutuksista.
Ammattikorkeakoulutuksella on lakisääteinen perusta, täydennyskoulutus on osa
ammattikorkeakoulujen perustehtävää. Sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilö on
velvollinen ylläpitämään ja kehittämään ammattitoiminnan edellyttämää
ammattitaitoa. Koulutuksen tulee olla laadukasta ja huomioida asiakkaiden
odotukset, tarpeet ja vaatimukset, näitä selvitetään asiakastyytyväisyyskyselyin ja
arvioidaan koulutusta.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto oli kerätty
kyselylomakkeiden avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä apuna
Excel- taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan koulutus kokonaisuutena vastasi odotuksia. Oman
ammattitaidon vahvistamiseksi toivottiin lisää ajankohtaista tietoa. Aika asetti
rajat aiheiden syvällisempään tarkasteluun. Koulutus koettiin hyödylliseksi
omien työtehtävien kannalta. Opiskelijoista suurin osa oli sitä mieltä, että
luennoitsijat olivat ammattitaitoisia ja hyvin valmistautuneita, osasivat esittää
aiheensa hyvin ja he motivoivat opiskelijoita. Yhteistyötä koulutuksen järjestäjien
ja tilaajien kesken tulisi tiivistää, näin koulutuksen aihe ja kohde tarkentuisivat
paremmin.