Hyvinvointiprojekti Joutsenon yläkoululla
Brisk, Jenna (2010)
Brisk, Jenna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on lasten ja nuorten hyvinvointi koulumaailmassa. Opinnäytetyö muodostuu käytännön osuudesta, hyvinvointiprojektista Joutsenon yläkoululla ja opinnäytetyöraportista, joka sisältää teoriaosuuden sekä kuvauksen projektista. Alkuperäinen idea opinnäytetyöhön ja hyvinvointiprojektiin perustuu Kouluterveyspäivillä esitettyyn malliin hyödyntää kouluterveyskyselyjen tuloksia.
Teoriaosuudessa käsitellään lasten ja nuorten hyvinvointia sekä sen yhteyksiä kouluun. Käytännön osuus toteutettiin toimintatutkimuksen mukaan, ja projektissa toteutui toimintatutkimuksen ensimmäinen sykli. Opinnäytetyön selvitystehtävät olivat hyvinvointiprojektin ideointi ja toteutus, projektin arviointi sekä kehitysehdotusten tekeminen arvioinnin pohjalta. Projektin arviointi perustuu palautekeskusteluihin sekä havaintoihin koko projektin ajalta.
Hyvinvointiprojektin kohderyhmänä olivat kahdeksasluokkalaiset oppilaat, joista muodostettiin noin 10 hengen ryhmä. Käytännön osuus muodostui viidestä ryhmätapaamisesta ryhmän kanssa, purkukerrasta kaikille kahdeksasluokkalaisille sekä palautekerrasta yhdessä ryhmäläisten ja henkilökunnan kesken.
Hyvinvointiprojekti oli kaiken kaikkiaan onnistunut. Yhteistyö koulun kanssa, oppilaiden ja opettajien sitoutuneisuus sekä tiedonkulku olivat kuitenkin selkeitä kehittämisen kohteita.
Teoriaosuudessa käsitellään lasten ja nuorten hyvinvointia sekä sen yhteyksiä kouluun. Käytännön osuus toteutettiin toimintatutkimuksen mukaan, ja projektissa toteutui toimintatutkimuksen ensimmäinen sykli. Opinnäytetyön selvitystehtävät olivat hyvinvointiprojektin ideointi ja toteutus, projektin arviointi sekä kehitysehdotusten tekeminen arvioinnin pohjalta. Projektin arviointi perustuu palautekeskusteluihin sekä havaintoihin koko projektin ajalta.
Hyvinvointiprojektin kohderyhmänä olivat kahdeksasluokkalaiset oppilaat, joista muodostettiin noin 10 hengen ryhmä. Käytännön osuus muodostui viidestä ryhmätapaamisesta ryhmän kanssa, purkukerrasta kaikille kahdeksasluokkalaisille sekä palautekerrasta yhdessä ryhmäläisten ja henkilökunnan kesken.
Hyvinvointiprojekti oli kaiken kaikkiaan onnistunut. Yhteistyö koulun kanssa, oppilaiden ja opettajien sitoutuneisuus sekä tiedonkulku olivat kuitenkin selkeitä kehittämisen kohteita.