E-RA-sähköauton kori
Kinnunen, Tuomo (2010)
Kinnunen, Tuomo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092013115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092013115
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin Electric Raceabouttiin itsekantavaa hiilikuitukoria. Kori suunniteltiin ja valmistettiin alusta alkaen itsenäisesti projektiin kuuluvien henkilöiden
toimesta. Työ aloitettiin tutkimalla erilaisia koriratkaisuja, hakemalla ideoita ja selvittämällä, mikä olisi optimaalinen E-RA-projektin koriratkaisuksi. Projekti eteni loogisessa järjestyksessä ensiksi tutkittiin vaihtoehdot, seuraavaksi 3D-mallinnettiin ja suoritettiin lujuuslaskelmat, lopuksi kori valmistettiin. Korin testaaminen opinnäytetyötä varten jäi valitettavan lyhyeksi auton siirryttyä Amerikkaan Automotive X-Prize -kilpailuun ja testaamiseen tarvittava aika käytettiin auton saamiseksi toimintavarmaksi. Työssä pohditaan mitä korilta vaaditaan ja mihin suunnittelussa kannattaa käyttää aikaa. Materiaaleja vertaillaan keskenään ja valintoja perustellaan. Lopuksi käydään läpi korin osien valmistustekniikkaa ja lopullinen kokoaminen. Korin valmistuttua syksyllä 2008 lopputulokseen voidaan olla tyytyväisiä. Kori on kestänyt kaikki autolla suoritetut testiajot. Kori on mittatarkka, jäykkä ja toimiva. Ainut tavoite, jossa jäätiin alle suunnitellun, on paino. Kori on kuitenkin kevyempi kuin vastaavat alumiiniset.
toimesta. Työ aloitettiin tutkimalla erilaisia koriratkaisuja, hakemalla ideoita ja selvittämällä, mikä olisi optimaalinen E-RA-projektin koriratkaisuksi. Projekti eteni loogisessa järjestyksessä ensiksi tutkittiin vaihtoehdot, seuraavaksi 3D-mallinnettiin ja suoritettiin lujuuslaskelmat, lopuksi kori valmistettiin. Korin testaaminen opinnäytetyötä varten jäi valitettavan lyhyeksi auton siirryttyä Amerikkaan Automotive X-Prize -kilpailuun ja testaamiseen tarvittava aika käytettiin auton saamiseksi toimintavarmaksi. Työssä pohditaan mitä korilta vaaditaan ja mihin suunnittelussa kannattaa käyttää aikaa. Materiaaleja vertaillaan keskenään ja valintoja perustellaan. Lopuksi käydään läpi korin osien valmistustekniikkaa ja lopullinen kokoaminen. Korin valmistuttua syksyllä 2008 lopputulokseen voidaan olla tyytyväisiä. Kori on kestänyt kaikki autolla suoritetut testiajot. Kori on mittatarkka, jäykkä ja toimiva. Ainut tavoite, jossa jäätiin alle suunnitellun, on paino. Kori on kuitenkin kevyempi kuin vastaavat alumiiniset.