Ammatillinen neuvottelukunta - yhteys työelämään
Ruokoniemi, Marjo (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ruokoniemi, Marjo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091713076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091713076
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään ammatillisen neuvottelukunnan toimintaa Etelä-Karjalan ammattiopistossa ja muissa toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Ammatillinen neuvottelukunta on oppilaitoskohtainen työmarkkinaosapuolten ja oppilaitoksen edustajien muodostama toimielin, jonka tehtävänä on seurata työelämän ja koulutuksen kehitystä ja tehdä koulutuksen järjestäjälle ehdotuksia opetussuunnitelmien ja koulutustarjonnan kehittämiseksi työelämän ja yhteiskunnan tarpeita vastaavaksi. Yhteistyön tavoitteena on ammatillisen koulutuksen laadun ja vetovoimaisuuden parantaminen.
Koulutuksen ja työelämän yhteistyöryhmät ovat hyvin tärkeitä, kun koulutuksen kehityssuuntia linjataan pidemmällä tähtäimellä. Niillä on keskeinen tehtävä myös koulutuksen työelämäyhteistyön käytäntöjen kehittäjänä.
Työvoiman vähentyessä tulevina vuosikymmeninä on tärkeää, että olemassa olevan työvoimareservin ammatillinen osaaminen suuntautuu oikeille aloille. Tämä edellyttää, että koulutuksen järjestäjä ja työelämä yhdessä paneutuvat tulevaisuuden työvoimatarpeen ennakointiin ja koulutuksen laadullisen sisällön kehittämiseen. Onnistumalla työvoimatarpeita koskevassa ennakoinnissa taataan samalla, että tutkinnon suorittaneet sijoittuvat valmistuttuaan nopeasti työelämään ja koulutustaan vastaaviin työtehtäviin.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kyselyyn osallistuneet täyttivät sähköpostitse tai kirjeenä lähetetyt lomakkeet. Kohderyhmänä olivat Etelä-Karjalan ammattiopiston ammatillisten neuvottelukuntien puheenjohtajat (17), opettajajäsenet (46), opiskelijajäsenet (26) ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjät (35). Empiirisessä osuudessa esitellään case-organisaatio (Etelä-Karjalan ammattiopisto) ja kuvataan sen ammatillisten neuvottelukuntien toimintaa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ammatillisten neuvottelukuntien toiminta on määrältään ja sisällöltään hyvin samankaltaista toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Neuvottelukuntatoimintaa ja sen edelleen kehittämistä pidettiin kaikissa organisaatiossa erittäin merkittävänä, erityisesti työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen osalta. Etelä-Karjalan ammattiopistolle tutkimustuloksista on hyötyä esimerkiksi, kun neuvottelukunnat valitsevat työ- ja toimintamuotoja, joiden tärkeyttä tässä opinnäytetyössä myös selvitettiin.
Koulutuksen ja työelämän yhteistyöryhmät ovat hyvin tärkeitä, kun koulutuksen kehityssuuntia linjataan pidemmällä tähtäimellä. Niillä on keskeinen tehtävä myös koulutuksen työelämäyhteistyön käytäntöjen kehittäjänä.
Työvoiman vähentyessä tulevina vuosikymmeninä on tärkeää, että olemassa olevan työvoimareservin ammatillinen osaaminen suuntautuu oikeille aloille. Tämä edellyttää, että koulutuksen järjestäjä ja työelämä yhdessä paneutuvat tulevaisuuden työvoimatarpeen ennakointiin ja koulutuksen laadullisen sisällön kehittämiseen. Onnistumalla työvoimatarpeita koskevassa ennakoinnissa taataan samalla, että tutkinnon suorittaneet sijoittuvat valmistuttuaan nopeasti työelämään ja koulutustaan vastaaviin työtehtäviin.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kyselyyn osallistuneet täyttivät sähköpostitse tai kirjeenä lähetetyt lomakkeet. Kohderyhmänä olivat Etelä-Karjalan ammattiopiston ammatillisten neuvottelukuntien puheenjohtajat (17), opettajajäsenet (46), opiskelijajäsenet (26) ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjät (35). Empiirisessä osuudessa esitellään case-organisaatio (Etelä-Karjalan ammattiopisto) ja kuvataan sen ammatillisten neuvottelukuntien toimintaa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ammatillisten neuvottelukuntien toiminta on määrältään ja sisällöltään hyvin samankaltaista toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Neuvottelukuntatoimintaa ja sen edelleen kehittämistä pidettiin kaikissa organisaatiossa erittäin merkittävänä, erityisesti työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen osalta. Etelä-Karjalan ammattiopistolle tutkimustuloksista on hyötyä esimerkiksi, kun neuvottelukunnat valitsevat työ- ja toimintamuotoja, joiden tärkeyttä tässä opinnäytetyössä myös selvitettiin.