Matkustuspolitiikan jalkauttaminen yrityksissä
Henttula, Outi; Niemi, Heidi; Sandberg, Laura (2010)
Henttula, Outi
Niemi, Heidi
Sandberg, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091413017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091413017
Tiivistelmä
Tämä on toimeksiantona tehty opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli selvittää miten matkustuspolitiikka on jalkautettu toimeksiantajan asiakasyrityksissä sekä muissa tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä. Toimeksiantaja haluaa pysyä salaisena, koska opinnäytetyössä käsitellään sen asiakasyritysten sekä muiden yritysten tietoja. Tutkimus on toteutettu talven ja kevään 2010 aikana ja haastattelut sekä kysely toteutettiin maalis-huhtikuussa. Työssä ei tutkita toimeksiantajan globaaleja asiakkaita eikä vapaa-ajan matkustusta. Johtopäätöksistä ja kehitysehdotuksista toivotaan olevan apua niin toimeksiantajalle kuin tutkimuksen kohteena olleille yrityksille, jotta matkustuspolitiikan jalkauttamista pystyttäisiin kehittämään vielä parempaan suuntaan.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin liikematkustuksesta, matkustuspolitiikasta ja sisäisestä viestinnästä. Teoreettisessa osuudessa kerrotaan mitä matkustuspolitiikka pitää sisällään, mitä liikematkustuksella tarkoitetaan ja mitä eri tapoja yrityksellä on parantaa sisäistä viestintää.
Tutkimus on tehty sekä kvalitatiivisella että kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli haastateltiin kuuden eri yrityksen matkayhdyshenkilöä. Viisi haastattelua toteutui yritysten neuvottelutiloissa ja yksi puhelinhaastatteluna pitkän välimatkan takia. Kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin matkayhdyshenkilöiden edustamien yritysten työntekijöille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 140, jolloin vastausprosentti oli 55,1.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksissä matkustuspolitiikan jalkauttaminen on onnistunut osittain, sillä suuri osa matkustajista noudattaa sääntöä riittävästi. Matkustuspolitiikat ovat olleet yrityksissä jo useita vuosia, joten matkustajat tietävät pääsääntöisesti miten toimia. Matkustajat eivät kuitenkaan täysin ymmärrä, mitä syitä sääntöjen taustalla on ja nämä syyt pitäisi perustella heille paremmin. Erilaisilla viestinnän keinoilla ja taitavalla jalkauttamisella on mahdollista saada työntekijät tukemaan yrityksensä toimintatapoja. Viimeisin taloustaantuma on aiheuttanut muutoksia liikematkustukseen ja näin ollen yritysten matkustuspolitiikka on muuttunut, ehkä jopa pysyvästi. Muutoksilla halutut kustannussäästöt saattavat kuitenkin jäädä toteutumatta, mikäli henkilöstöä ei saada tukemaan uusia toimintatapoja. Johdon sitoutuminen muutosten läpivientiin on erittäin tärkeää, mutta ennen kaikkea johdon ja esimiesten tulisi omata hyvät viestinnän taidot.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin liikematkustuksesta, matkustuspolitiikasta ja sisäisestä viestinnästä. Teoreettisessa osuudessa kerrotaan mitä matkustuspolitiikka pitää sisällään, mitä liikematkustuksella tarkoitetaan ja mitä eri tapoja yrityksellä on parantaa sisäistä viestintää.
Tutkimus on tehty sekä kvalitatiivisella että kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli haastateltiin kuuden eri yrityksen matkayhdyshenkilöä. Viisi haastattelua toteutui yritysten neuvottelutiloissa ja yksi puhelinhaastatteluna pitkän välimatkan takia. Kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin matkayhdyshenkilöiden edustamien yritysten työntekijöille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 140, jolloin vastausprosentti oli 55,1.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksissä matkustuspolitiikan jalkauttaminen on onnistunut osittain, sillä suuri osa matkustajista noudattaa sääntöä riittävästi. Matkustuspolitiikat ovat olleet yrityksissä jo useita vuosia, joten matkustajat tietävät pääsääntöisesti miten toimia. Matkustajat eivät kuitenkaan täysin ymmärrä, mitä syitä sääntöjen taustalla on ja nämä syyt pitäisi perustella heille paremmin. Erilaisilla viestinnän keinoilla ja taitavalla jalkauttamisella on mahdollista saada työntekijät tukemaan yrityksensä toimintatapoja. Viimeisin taloustaantuma on aiheuttanut muutoksia liikematkustukseen ja näin ollen yritysten matkustuspolitiikka on muuttunut, ehkä jopa pysyvästi. Muutoksilla halutut kustannussäästöt saattavat kuitenkin jäädä toteutumatta, mikäli henkilöstöä ei saada tukemaan uusia toimintatapoja. Johdon sitoutuminen muutosten läpivientiin on erittäin tärkeää, mutta ennen kaikkea johdon ja esimiesten tulisi omata hyvät viestinnän taidot.