Critical factors affecting email as a marketing communication channel : Case study: RealEasyMailer
Heintie, Marko (2010)
Heintie, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012971
Tiivistelmä
Internetin synnystä lähtien sähköposti on ollut yksi sen tärkeimmistä sovelluksista. Tällä hetkellä sen käyttö ulottuu suoramarkkinoinnista asiakasyhteyksien hoitamiseen. Tämän
lopputyön tarkoituksena oli selvittää sähköpostimarkkinoinnin hyötyjä ja haittoja, ja sen mahdollisuuksia pienyritysten markkinoinnissa hyödyntäen brittiläisen online hakemistoyrityksen uutta sähköpostimarkkinoinnin tuotejulkaisua.
Aineistona lopputyössä on käytetty kriittistä kirjallisuuskatsausta sekä Yhdistyneissä
Kuningaskunnissa sijaitseville pienyrityksille suunnattua sähköpostikyselyä sähköpostimarkkinoinnin käyttökelpoisuudesta ja mahdollisuuksista. Lähetetyistä
tuhannesta kyselystä vastanneita oli 115.
Kirjallisuuskatsauksen lähteinä käytettiin tieteellisiä artikkeleita ja muita olennaisia julkaisuja. Kirjallisuuskatsaus sähköpostimarkkinoinnin hyödyistä ja haitoista on tiivistetty SWOT analyysin avulla selkeämmän kuvan saamiseksi.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselyn tuloksia analysoitiin ja verrattiin toisiinsa eri tekijöiden avulla (markkinoinnin tehokkuus, investoinnit, kilpailijat ja rajoitukset). Vertailussa tuli ilmi, että kirjallisuuskatsauksen mukaan sähköposti on verrattain nuori mutta hyvin kustannustehokas ja monipuolinen markkinointiviestinnän työkalu. Porterin Viiden Voiman analyysi osoitti, että sähköpostiohjelmisto-markkinoiden houkuttelevuus on keskivahva.
Tulosten tarkastelu tuki kirjallisuuskatsausta pitäen todennäköisenä, että sähköpostimarkkinoinnilla on mahdollisuus kasvaa yhä tärkeämmäksi markkinointiviestinnän työkaluksi sen houkuttelevuuden ja tarjoamien mahdollisuuksien
ansiosta. Markkinoijan tulee kuitenkin huomioida roskapostin ja suuren volyymin aiheuttamat haitat sähköpostimarkkinoinnille.
lopputyön tarkoituksena oli selvittää sähköpostimarkkinoinnin hyötyjä ja haittoja, ja sen mahdollisuuksia pienyritysten markkinoinnissa hyödyntäen brittiläisen online hakemistoyrityksen uutta sähköpostimarkkinoinnin tuotejulkaisua.
Aineistona lopputyössä on käytetty kriittistä kirjallisuuskatsausta sekä Yhdistyneissä
Kuningaskunnissa sijaitseville pienyrityksille suunnattua sähköpostikyselyä sähköpostimarkkinoinnin käyttökelpoisuudesta ja mahdollisuuksista. Lähetetyistä
tuhannesta kyselystä vastanneita oli 115.
Kirjallisuuskatsauksen lähteinä käytettiin tieteellisiä artikkeleita ja muita olennaisia julkaisuja. Kirjallisuuskatsaus sähköpostimarkkinoinnin hyödyistä ja haitoista on tiivistetty SWOT analyysin avulla selkeämmän kuvan saamiseksi.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselyn tuloksia analysoitiin ja verrattiin toisiinsa eri tekijöiden avulla (markkinoinnin tehokkuus, investoinnit, kilpailijat ja rajoitukset). Vertailussa tuli ilmi, että kirjallisuuskatsauksen mukaan sähköposti on verrattain nuori mutta hyvin kustannustehokas ja monipuolinen markkinointiviestinnän työkalu. Porterin Viiden Voiman analyysi osoitti, että sähköpostiohjelmisto-markkinoiden houkuttelevuus on keskivahva.
Tulosten tarkastelu tuki kirjallisuuskatsausta pitäen todennäköisenä, että sähköpostimarkkinoinnilla on mahdollisuus kasvaa yhä tärkeämmäksi markkinointiviestinnän työkaluksi sen houkuttelevuuden ja tarjoamien mahdollisuuksien
ansiosta. Markkinoijan tulee kuitenkin huomioida roskapostin ja suuren volyymin aiheuttamat haitat sähköpostimarkkinoinnille.