Valokuvaamisen käyttäminen opetuksessa : Case: Hevosen rakennearvostelu
Jokinen, Leena (2010)
Jokinen, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812900
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin valokuvan ja valokuvaamisen käyttöä opetuksen tukena. Visuaalinen oppimistyyli on yleinen, näin kuvan käyttö eri opetuksessa käyttömuodoissaan on perusteltua, yhdistettynä toiminnallisuuteen ja osallistumiseen – opiskelijan aktiiviseen toimintaa opetustilanteessa. Lisäksi kuvat saavat itse otettuna opetustilanteessa uusia voimakkaita merkityksiä ja opiskelijan katsellessa niitä myöhemmin ne palauttavat mieleen siitä puuttuvat tiedot: aistit, ajan ja tunteet. Tähän perustuen valokuvan kautta voitaisiin opetuksessakin saavuttaa uusia oppimisen ulottuvuuksia, kuva on voimakas väline muistin tueksi.
Kehittämishanke sisältää pohdintaa valokuvien käytöstä opetuksessa sekä valokuvan vaikutuksesta oppimiseen. Lisäksi kehittämishankkeen osaksi suunniteltiin valokuvaamisen hyödyntämistä Hevostalouden perustutkinnon opetuksessa hevosen rakennearvostelun osalta. Tämä suunnitelma on käytettävissä alan oppilaitoksissa hevosten rakennearvosteluun ja suomalaiseen hevosnäyttelytoimintaan opiskelijoita
perehdytettäessä. Suunnitelmaa ei ole sidottu tiettyihin tuntimääriin tai laajuuteen, jotta se olisi kussakin oppilaitoksessa sovellettavissa oppilaitoksen omien suunnitelmien puitteissa. Valokuvien tuottamista eri oppiaineissa voi ideoida tämän työn pohjalta.
Kehittämishanke sisältää pohdintaa valokuvien käytöstä opetuksessa sekä valokuvan vaikutuksesta oppimiseen. Lisäksi kehittämishankkeen osaksi suunniteltiin valokuvaamisen hyödyntämistä Hevostalouden perustutkinnon opetuksessa hevosen rakennearvostelun osalta. Tämä suunnitelma on käytettävissä alan oppilaitoksissa hevosten rakennearvosteluun ja suomalaiseen hevosnäyttelytoimintaan opiskelijoita
perehdytettäessä. Suunnitelmaa ei ole sidottu tiettyihin tuntimääriin tai laajuuteen, jotta se olisi kussakin oppilaitoksessa sovellettavissa oppilaitoksen omien suunnitelmien puitteissa. Valokuvien tuottamista eri oppiaineissa voi ideoida tämän työn pohjalta.