Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
”Eskarilaisten leikkejä” : Toiminnalliset työmenetelmät haastavien nuorten parissa
Trast, Johanna; Vilmi, Karoliina (2010)
Trast, Johanna
Vilmi, Karoliina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090212855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090212855
Tiivistelmä
Tekijät: Trast, Johanna & Vilmi, Karoliina
Opinnäytetyön nimi: ”Eskarilaisten leikkejä”: toiminnalliset työmenetelmät haastavien nuorten parissa
Sivuja (+liitteitä): 61 (+ 4)
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kokeilla, kuinka toiminnalliset menetelmät sopivat työskentelyyn haastavasti käyttäytyvien nuorten kanssa. Tutustuimme erilaisiin toiminnallisiin työmenetelmiin ja toteutimme näitä menetelmiä käytännössä, vetämällä toiminnallista kerhoa Joustava perusopetus (JOPO) koululuokassa. Opinnäytetyössämme näkyy selkeästi sosiaalipedagoginen työote, joka on kulkenut mukanamme koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Työmme teoriaosiossa käsittelemme sosiaalipedagogista viitekehystä, nuoruuden kehitysvaihetta, sekä nuorten haastavaa käyttäytymistä. Esittelemme myös Joustavan perusopetuksen (JOPO) toimintaa ja tavoitteita, sekä opiskelua JOPO – luokassa.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet toimintatutkimusta. Työssämme tulee hyvin esille toimintatutkimukselle ominainen kriittinen pohdinta ja toiminnan arviointi. Käytämme opinnäytetyössämme laadullista eli kvalitatiivista sekä kuvailevaa tutkimusotetta.
Keskeiset tutkimustulokset:
Toiminnallisten menetelmien kirjo on hyvin laaja. Eri kohderyhmille löytyy paljon harjoituksia. Onkin tärkeää, että toimintaa suunnitellessa harjoitukset valitaan kohderyhmää ajatellen ja ne osat haastavuudeltaan eritasoisia. Haastavasti käyttäytyvien nuorten toiminnan ohjaaminen vaatii jämäkkyyttä, mutta myös joustavuutta ja spontaaniutta. Tärkeintä on antaa nuorille mahdollisuus osallistua toimintaan, vaikka he eivät heti toimintaan mukaan lähtisikään.
Johtopäätökset:
Toiminnalliset menetelmät sopivat hyvin haastavasti käyttäytyvien nuorten kanssa tehtäviksi. Tulee kuitenkin muistaa, että harjoituksia on muokattava aina kohderyhmälle sopiviksi. Ohjaustilanteissa tulee säilyttää herkkyys, jotta kykenee huomioimaan pienimmätkin tilanteet. Mielestämme toiminnallisten menetelmien onnistunut käyttö vaatii, että niihin osallistutaan vapaaehtoisesti, jolloin osallistujat hyötyvät niistä kaikkein eniten. Työmme toimii myös ohjekirjana ryhmätoiminnan ohjaajille, sillä se sisältää paljon erilaisia menetelmiä, joita voi käyttää useiden eri kohderyhmien kanssa.
Asiasanat: ryhmätoiminta, toiminnalliset menetelmät, työmenetelmät
Opinnäytetyön nimi: ”Eskarilaisten leikkejä”: toiminnalliset työmenetelmät haastavien nuorten parissa
Sivuja (+liitteitä): 61 (+ 4)
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kokeilla, kuinka toiminnalliset menetelmät sopivat työskentelyyn haastavasti käyttäytyvien nuorten kanssa. Tutustuimme erilaisiin toiminnallisiin työmenetelmiin ja toteutimme näitä menetelmiä käytännössä, vetämällä toiminnallista kerhoa Joustava perusopetus (JOPO) koululuokassa. Opinnäytetyössämme näkyy selkeästi sosiaalipedagoginen työote, joka on kulkenut mukanamme koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Työmme teoriaosiossa käsittelemme sosiaalipedagogista viitekehystä, nuoruuden kehitysvaihetta, sekä nuorten haastavaa käyttäytymistä. Esittelemme myös Joustavan perusopetuksen (JOPO) toimintaa ja tavoitteita, sekä opiskelua JOPO – luokassa.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet toimintatutkimusta. Työssämme tulee hyvin esille toimintatutkimukselle ominainen kriittinen pohdinta ja toiminnan arviointi. Käytämme opinnäytetyössämme laadullista eli kvalitatiivista sekä kuvailevaa tutkimusotetta.
Keskeiset tutkimustulokset:
Toiminnallisten menetelmien kirjo on hyvin laaja. Eri kohderyhmille löytyy paljon harjoituksia. Onkin tärkeää, että toimintaa suunnitellessa harjoitukset valitaan kohderyhmää ajatellen ja ne osat haastavuudeltaan eritasoisia. Haastavasti käyttäytyvien nuorten toiminnan ohjaaminen vaatii jämäkkyyttä, mutta myös joustavuutta ja spontaaniutta. Tärkeintä on antaa nuorille mahdollisuus osallistua toimintaan, vaikka he eivät heti toimintaan mukaan lähtisikään.
Johtopäätökset:
Toiminnalliset menetelmät sopivat hyvin haastavasti käyttäytyvien nuorten kanssa tehtäviksi. Tulee kuitenkin muistaa, että harjoituksia on muokattava aina kohderyhmälle sopiviksi. Ohjaustilanteissa tulee säilyttää herkkyys, jotta kykenee huomioimaan pienimmätkin tilanteet. Mielestämme toiminnallisten menetelmien onnistunut käyttö vaatii, että niihin osallistutaan vapaaehtoisesti, jolloin osallistujat hyötyvät niistä kaikkein eniten. Työmme toimii myös ohjekirjana ryhmätoiminnan ohjaajille, sillä se sisältää paljon erilaisia menetelmiä, joita voi käyttää useiden eri kohderyhmien kanssa.
Asiasanat: ryhmätoiminta, toiminnalliset menetelmät, työmenetelmät