Mittamuoti Oy:n liiketoiminnan kehittäminen markkinoinnin näkökulmasta
Kiiveri, Sanna (2010)
Kiiveri, Sanna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010083012814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010083012814
Tiivistelmä
Tämä Opinnäytetyö käsittelee kuhmolaisen Mittamuoti Oy:n liiketoiminnan ke-hittämistarpeita. Hieman yli vuoden vanhan yrityksen imago, markkinointi ja eri asiakasryhmien erittely markkinoinnissa ovat kehittämisen tarpeessa. Eniten myynnin ja tunnettuuden lisäämistä kaipaavat myymälätuotteet, varsinkin uusi, jatkuvasti kehittyvä mallisto.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kanta-asiakkaiden haastatteluja, jossa apuna käytettiin tutkimuslomaketta. Kehittämistarpeiden kartoituksen apuna käytettiin myös havainnointeja keskusteluista asiakkaiden kanssa kuluneen ensimmäisen vuoden varrelta. Tutkimus perustuu myös puolet yrityksestä omistavan, opin-näytetyön tekijän, Sanna Kiiverin pohdintoihin teoriapohjaa apuna käyttäen. Myös yrityskumppanin mielipiteet kyseisiin asioihin otettiin työssä huomioon.
Teoria koostuu markkinoinnin peruskilpailukeinoista, imagon rakentamisesta ja markkinointiviestinnästä sekä asiakassuuntaisesta markkinoinnista, asiakasseg-menteistä ja asiakkuuksista. Näitä aihealueiden merkityksiä tutkittiin Mittamuoti Oy:n toiminnassa sekä sitä, miten näitä alueita voitaisiin kehittää.
Tärkeimmiksi Mittamuoti Oy:n kehittämistarpeiksi nousivat: eri kohderyhmille suunnatut oikeanlaiset markkinointikeinot, näyteikkuna- ja ulkomainonnan li-sääminen ja kehittäminen sekä myymälän ilmeen päivittäminen sesongeittain. Verkkokauppa tulee jatkossa olemaan yksi mahdollisuus lisätä vaatteiden myyn-tiä, mutta ennen sitä täytyy tuotteiden valmistumisen nopeudesta ja malliston riittävyydestä olla varmuus. Myös jatkuvan asiakaspalautteen kerääminen kes-kustelemalla ja asiakastyytyväisyyskyselyillä tulee olemaan jatkossa tärkeä kehit-tämistapa. Hinnat yrityksellä ovat kilpailukykyiset, joten myynnin edistäminen tulee tapahtua kehittämällä muita kilpailukeinoja, kuten tuotetta, saatavuutta ja viestintää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kanta-asiakkaiden haastatteluja, jossa apuna käytettiin tutkimuslomaketta. Kehittämistarpeiden kartoituksen apuna käytettiin myös havainnointeja keskusteluista asiakkaiden kanssa kuluneen ensimmäisen vuoden varrelta. Tutkimus perustuu myös puolet yrityksestä omistavan, opin-näytetyön tekijän, Sanna Kiiverin pohdintoihin teoriapohjaa apuna käyttäen. Myös yrityskumppanin mielipiteet kyseisiin asioihin otettiin työssä huomioon.
Teoria koostuu markkinoinnin peruskilpailukeinoista, imagon rakentamisesta ja markkinointiviestinnästä sekä asiakassuuntaisesta markkinoinnista, asiakasseg-menteistä ja asiakkuuksista. Näitä aihealueiden merkityksiä tutkittiin Mittamuoti Oy:n toiminnassa sekä sitä, miten näitä alueita voitaisiin kehittää.
Tärkeimmiksi Mittamuoti Oy:n kehittämistarpeiksi nousivat: eri kohderyhmille suunnatut oikeanlaiset markkinointikeinot, näyteikkuna- ja ulkomainonnan li-sääminen ja kehittäminen sekä myymälän ilmeen päivittäminen sesongeittain. Verkkokauppa tulee jatkossa olemaan yksi mahdollisuus lisätä vaatteiden myyn-tiä, mutta ennen sitä täytyy tuotteiden valmistumisen nopeudesta ja malliston riittävyydestä olla varmuus. Myös jatkuvan asiakaspalautteen kerääminen kes-kustelemalla ja asiakastyytyväisyyskyselyillä tulee olemaan jatkossa tärkeä kehit-tämistapa. Hinnat yrityksellä ovat kilpailukykyiset, joten myynnin edistäminen tulee tapahtua kehittämällä muita kilpailukeinoja, kuten tuotetta, saatavuutta ja viestintää.