Matkailun opiskelijat aktiivisina toimijoina kehittyvällä Länsirannalla
Kouri, Asta (2010)
Kouri, Asta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082812800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082812800
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa laajempaa muutosprosessia Porvoon Länsirannalla. Alue on tunnettu Taidetehtaan kulttuuri- ja taidetoiminnasta. Tulevaisuudessa alue monipuolistuu ja kehittyy keskustamaiseksi alueeksi. Yhtenä toimijana alueelle siirtyy HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Porvoon yksikkö syksyllä 2010 yhdessä Laurea ammattikorkeakoulun ja kehitysyhtiö Posintra Oy:n kanssa. Yksikkö muodostaa Porvoo Campuksen. HAAGA-HELIA Porvoo yksikön siirtyessä uusiin tiloihin, tulee voimaan myös Porvoo Campuksen uusi opetussuunnitelma, joka painottaa tutkivaa oppimista ja siihen liittyviä opetusmenetelmiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opiskelijoiden osallistumismahdollisuuksia kehittyvällä Länsirannalla. Työssä tutkitaan myös alueelle suunnitteilla olevat toiminnot, sekä mihin näistä toiminnoista opiskelijat voisivat osallistua. Työssä käy myös ilmi, mitä hyötyjä opiskelijat saavat osallistumisestaan sekä mitä haasteita osallistumiseen liittyy. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Porvoon yksikkö. Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty tutkimusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee oppimiseen liittyviä teorioita sekä niihin liittyviä tiedon käsityksiä. Tarkemmassa tarkastelussa ovat behavioristisen, kognitiivisen ja konstruktivistisen oppimisen teoriat. Toinen teoriakokonaisuus esittelee ammattikorkeakoulun tehtäviä, joista pääpaino on tutkimus – ja kehitystehtävällä. Teoriaosuus päättyy uuden Porvoo Campuksen opetussuunnitelman sekä uudenlaisen oppimisen menetelmien esittelyyn. Opinnäytetyön alussa on esitelty aiheeseen liittyvät toimijat eli Taidetehdas sekä HAAGA-HELIA Porvoo Campus uusine oppimisympäristöineen. Tutkimuksen empiirisessä osiossa menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten haastateltiin viittä porvoolaista kehitystehtävässä toimivaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin Porvoossa joulukuussa 2009 yksilö- ja ryhmähaastatteluina.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että haastattelemani tahot ovat valmiita ottamaan opiskelijoita osaksi alueen jokapäiväistä toimintaa. Opiskelijat nähdään tärkeinä ja uutta voimaa alueelle tuovana voimavarana. Tulokset painottavat opiskelijoiden vahvaa työelämälähtöisyyttä ja sen sisällyttämistä opiskelijoiden opiskeluarkeen. Tuloksien perusteella opiskelijoiden hyödyt alueen toimijoiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä ovat uudet ja aidot työelämäkokemukset työtodistuksineen. Suurimpana haasteena nähdään uusi Porvoo Campuksen opetussuunnitelma. Opetussuunnitelman sisällöllä (esimerkiksi kurssitarjonta) ja käytännön toteutuksella (joustavuus) on ratkaiseva rooli opiskelijoiden osallistumisen mahdollistamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opiskelijoiden osallistumismahdollisuuksia kehittyvällä Länsirannalla. Työssä tutkitaan myös alueelle suunnitteilla olevat toiminnot, sekä mihin näistä toiminnoista opiskelijat voisivat osallistua. Työssä käy myös ilmi, mitä hyötyjä opiskelijat saavat osallistumisestaan sekä mitä haasteita osallistumiseen liittyy. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Porvoon yksikkö. Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty tutkimusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee oppimiseen liittyviä teorioita sekä niihin liittyviä tiedon käsityksiä. Tarkemmassa tarkastelussa ovat behavioristisen, kognitiivisen ja konstruktivistisen oppimisen teoriat. Toinen teoriakokonaisuus esittelee ammattikorkeakoulun tehtäviä, joista pääpaino on tutkimus – ja kehitystehtävällä. Teoriaosuus päättyy uuden Porvoo Campuksen opetussuunnitelman sekä uudenlaisen oppimisen menetelmien esittelyyn. Opinnäytetyön alussa on esitelty aiheeseen liittyvät toimijat eli Taidetehdas sekä HAAGA-HELIA Porvoo Campus uusine oppimisympäristöineen. Tutkimuksen empiirisessä osiossa menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten haastateltiin viittä porvoolaista kehitystehtävässä toimivaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin Porvoossa joulukuussa 2009 yksilö- ja ryhmähaastatteluina.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että haastattelemani tahot ovat valmiita ottamaan opiskelijoita osaksi alueen jokapäiväistä toimintaa. Opiskelijat nähdään tärkeinä ja uutta voimaa alueelle tuovana voimavarana. Tulokset painottavat opiskelijoiden vahvaa työelämälähtöisyyttä ja sen sisällyttämistä opiskelijoiden opiskeluarkeen. Tuloksien perusteella opiskelijoiden hyödyt alueen toimijoiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä ovat uudet ja aidot työelämäkokemukset työtodistuksineen. Suurimpana haasteena nähdään uusi Porvoo Campuksen opetussuunnitelma. Opetussuunnitelman sisällöllä (esimerkiksi kurssitarjonta) ja käytännön toteutuksella (joustavuus) on ratkaiseva rooli opiskelijoiden osallistumisen mahdollistamisessa.