"Ennakkoluulottomasti yhdessä" : kysely henkilökunnalta monikulttuurisesta arjesta Oulun kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa
Huotari, Maarit; Rimpeläinen, Auli (2010)
Huotari, Maarit
Rimpeläinen, Auli
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082512742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082512742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössämme tarkastelemme monikulttuurista varhaiskasvatusta Oulun kaupungin päiväkodeissa. Kysyimme henkilökunnalta, miten monikulttuurisuus näkyy päiväkotien toiminnassa, miten eri kulttuureista tulevat lapset huomioidaan päivähoidossa ja millaiset valmiudet henkilökunnalla on kohdata monikulttuuriset perheet.
Teoreettinen ja metodologinen esittely: Käytämme opinnäytetyössämme kvantitatiivista tutkimusotetta. Valitsimme menetelmäksi kyselylomakkeet sekä puhelinhaastattelut. Työtämme täydensimme haastattelemalla maahanmuuttaja-koordinaattoria. Vertailemme saamiamme vastauksia toisiinsa ja teemme niistä johtopäätöksiä. Menetelmänä käytämme sisällön analyysia.
Keskeiset tutkimustulokset: Monikulttuurisuus rikastuttaa päiväkodin arkea. Kieli- ja kulttuurierot aiheuttavat haasteita kommunikoinnissa, mutta positiivisella asenteella yhteistyö niin vanhempien kuin lasten kanssa onnistuu. Suvaitsevaisuus niin päiväkodin lasten kuin aikuistenkin keskuudessa on lisääntynyt.
Johtopäätökset: Tärkeintä on ottaa lapsi huomioon yksilönä, ei tietyn kulttuurin edustajana. On parempi etsiä kulttuureista yhteneväisyyksiä kuin eroja.
Teoreettinen ja metodologinen esittely: Käytämme opinnäytetyössämme kvantitatiivista tutkimusotetta. Valitsimme menetelmäksi kyselylomakkeet sekä puhelinhaastattelut. Työtämme täydensimme haastattelemalla maahanmuuttaja-koordinaattoria. Vertailemme saamiamme vastauksia toisiinsa ja teemme niistä johtopäätöksiä. Menetelmänä käytämme sisällön analyysia.
Keskeiset tutkimustulokset: Monikulttuurisuus rikastuttaa päiväkodin arkea. Kieli- ja kulttuurierot aiheuttavat haasteita kommunikoinnissa, mutta positiivisella asenteella yhteistyö niin vanhempien kuin lasten kanssa onnistuu. Suvaitsevaisuus niin päiväkodin lasten kuin aikuistenkin keskuudessa on lisääntynyt.
Johtopäätökset: Tärkeintä on ottaa lapsi huomioon yksilönä, ei tietyn kulttuurin edustajana. On parempi etsiä kulttuureista yhteneväisyyksiä kuin eroja.