Kuluttajatutkimus liköörikonvehdeista
Laitinen, Arja (2010)
Laitinen, Arja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081712687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081712687
Tiivistelmä
Nykyajan jatkuvasti kiristyvä kilpailu tuotteen markkinoille pääsemiseksi ja siellä säilymiseksi on kiivasta myös makeismarkkinoilla. On tärkeää olla valppaana ja tutkia markkinoita sekä olla avoin kuluttajien muuttuville tarpeille.
Tutkimuksen toimeksiantajana oli Oy Panda Ab. Tavoitteena oli selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä ja mielipiteitä liköörikonvehdeista yleisellä tasolla sekä mielipiteitä Pandan liköörikonvehdeista. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: 1. Miten liköörikonvehtien ostajat käyttäytyvät, 2. Mikä on liköörikonvehtien tunnettuus ja 3. Miten kuluttajat arvioivat liköörikonvehtien nykyisiä ja tulevia pakkauksia. Näitä asioita selvennettiin mm. kuluttajakäyttäytymisen, ostokäyttäytymisen ja ostomotiivien teoriapohjan avulla. Lisäksi käsiteltiin makeismarkkinoita ja liköörikonvehtien asemaa osana markkinoita.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella menetelmällä ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Internetissä toteutettua kyselyä. Kysely oli avoinna valtakunnallisilla Pandan ja Felix Abban Internet-sivustoilla. Vastauksia toivottiin saatavan kiintiön mukaisesti 500 kpl, mutta niitä saatiin vain 85 kpl. Alhaisen vastausprosentin vuoksi kiintiöinnistä luovuttiin ja kaikki saadut vastaukset huomioitiin työssä.
Kyselyn perusteella ilmenivät ympärivuotisessa valikoimassa olevan liköörikonvehtipussin heikkoudet. Tuote on vaikeasti löydettävä eikä se erotu riittävästi makeishyllyssä. Pakkauksena pussi liköörikonvehdeille koettiin huonoksi. Makunsa puolesta liköörikonvehdit jakoivat kuluttajien mielipiteet kahtia. Tuotteesta joko pidetään tai ei. Joulumarkkinoilla olevien liköörikonvehti- ja lakkaliköörikonvehtikoteloiden ulkonäön arvioinnissa tulokset olivat aika tasaisia. Uudeksi pakkaukseksi suunnitteilla olevat eivät poikkea arviointien mukaan merkittävästi nykyisestä. Lakkaliköörikonvehtikotelosta pidettiin enemmän kuin liköörikonvehtikotelosta.
Jatkoksi tälle tutkimukselle voisi tehdä tarkemman kyselyn tietyistä pakkauksista, joihin muutoksia todettiin tarvittavan ja lisäksi makutestien avulla kartoitusta uusista makuyhdistelmistä.
Tutkimuksen toimeksiantajana oli Oy Panda Ab. Tavoitteena oli selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä ja mielipiteitä liköörikonvehdeista yleisellä tasolla sekä mielipiteitä Pandan liköörikonvehdeista. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: 1. Miten liköörikonvehtien ostajat käyttäytyvät, 2. Mikä on liköörikonvehtien tunnettuus ja 3. Miten kuluttajat arvioivat liköörikonvehtien nykyisiä ja tulevia pakkauksia. Näitä asioita selvennettiin mm. kuluttajakäyttäytymisen, ostokäyttäytymisen ja ostomotiivien teoriapohjan avulla. Lisäksi käsiteltiin makeismarkkinoita ja liköörikonvehtien asemaa osana markkinoita.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella menetelmällä ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Internetissä toteutettua kyselyä. Kysely oli avoinna valtakunnallisilla Pandan ja Felix Abban Internet-sivustoilla. Vastauksia toivottiin saatavan kiintiön mukaisesti 500 kpl, mutta niitä saatiin vain 85 kpl. Alhaisen vastausprosentin vuoksi kiintiöinnistä luovuttiin ja kaikki saadut vastaukset huomioitiin työssä.
Kyselyn perusteella ilmenivät ympärivuotisessa valikoimassa olevan liköörikonvehtipussin heikkoudet. Tuote on vaikeasti löydettävä eikä se erotu riittävästi makeishyllyssä. Pakkauksena pussi liköörikonvehdeille koettiin huonoksi. Makunsa puolesta liköörikonvehdit jakoivat kuluttajien mielipiteet kahtia. Tuotteesta joko pidetään tai ei. Joulumarkkinoilla olevien liköörikonvehti- ja lakkaliköörikonvehtikoteloiden ulkonäön arvioinnissa tulokset olivat aika tasaisia. Uudeksi pakkaukseksi suunnitteilla olevat eivät poikkea arviointien mukaan merkittävästi nykyisestä. Lakkaliköörikonvehtikotelosta pidettiin enemmän kuin liköörikonvehtikotelosta.
Jatkoksi tälle tutkimukselle voisi tehdä tarkemman kyselyn tietyistä pakkauksista, joihin muutoksia todettiin tarvittavan ja lisäksi makutestien avulla kartoitusta uusista makuyhdistelmistä.